Menselijke, verknipte wezens

The Heart is Deceitful Above All Things

Stiekem ga je toch een beetje anders kijken naar een autobiografische film van een schrijver/ster die niet bestaat. Nogal lauw werd er in de literaire wereld gereageerd op de onthulling dat de Amerikaanse cultschrijver JT LeRoy helemaal niet dat als kind misbruikte jongetje was dat zich liever als meisje kleedde, maar een construct van de twee New Yorkse zussen Laura en Savannah Albert. Aan de kwaliteiten van Sarah en The Heart is Deceitful Above All Things doet dat niets af. Maar waarom dat hele circus? Omdat het lekkerder verkoopt als het misschien wel allemaal echt gebeurd is?

Het wordt hoog tijd voor een nieuwe dvd-versie van The Heart is Deceitful Above All Things. Met daarop bijvoorbeeld de aflevering van VPRO's RAM waarin de schrijver/ster geïnterviewd werd, en waar NRC tv-recensent Hans Beerekamp al niet intrapte.

Tot die tijd moeten we het met de film alleen doen. Ook al net zo'n cultsucces als alles wat uit de JT LeRoy-fabriek komt.

Asia Argento, actrice en dochter van de Italiaanse horrormeester Dario Argento, regisseerde deze film. Sterren als Peter Fonda, Ornella Muti, Winona Ryder en Marilyn Manson (zonder make-up) lieten zich overhalen tot belangrijke hoofdrollen, zoals het streng-religieuze grootouderpaar, een creepy ziekenhuispsychologe en junkievriendje. Het verhaal is schrijnend: de engelachtige Jeremiah wordt bij zijn pleegouders weggehaald en moet het voortaan met zijn verslaafde, paranoïde moeder Sarah (Argento zelf) doen. Soms wil zij van hem houden, maar meestal moet hij een paar dagen leven op één plakje kaas als zij op 'huwelijksreis' naar Atlantic City gaat, of peppillen wegslikken als ze hem wakker wil houden in de auto.

De film is meer over the top dan de boeken, omdat je nu veel te zien krijgt, van wat in schrift alleen maar gesuggereerd wordt. Asia Argento leerde van haar vader het effectief gebruiken van surrealistisch-religieuze horrorsymbolen. Maar het allerbelangrijkste: Argento wist van deze woest-gruwelijke geschiedenis over kindermisbruik in white trash-Amerika ook een menselijk verhaal over totaal verknipte wezens te maken. Nu je weet dat het niet waar gebeurd is, ziet het er nog steeds uit alsof het ergens tussen de werelden van Jerry Springer en Dr. Phil had kunnen afspelen.

Dana Linssen

Film *** Extra's