2005 was goed jaar voor speciaalzaken

De meeste speciaalzaken in Nederland hebben vorig jaar minder te lijden gehad van de voortdurende supermarktoorlog. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat de meeste speciaalzaken hun klantenaantallen vorig jaar min of meer op peil hebben weten te houden. In 2004 nam het aantal klanten van dit soort winkels nog af ten gevolge van de prijzenslag in supermarkten. Kaaswinkels, viswinkels en drogisterijen hebben vorig jaar hun klantenkringen zelfs zien toenemen, met gemiddeld 80.000 huishoudens ten opzichte van het jaar ervoor.

Volgens directeur Joop Holla van Gfk, die het onderzoek gisteren publiceerde, speelt vooral de factor 'service' bij klanten van voedingswinkels een belangrijke rol. Door de prijzenoorlog hebben supermarkten flink bezuinigd op hun hun personeelskosten. Met name bij vlees- en kaasafdelingen stapten zij steeds meer over op zelfbediening en voorverpakte waren. 'Dat vindt een groot aantal mensen toch nog erg belangrijk', zegt Holla in een toelichting.

De Zuid-Hollandse ondernemer Aad Verburg, eigenaar van kaaswinkelketen Zuivelland, beaamt de bevindingen van Gfk. 'Het heeft ons zelf ook verbaasd, maar we zijn goed door de supermarktoorlog heengekomen. Vorig jaar zijn onze winkels gemiddeld met 5 tot 8 procent gegroeid.'

Behalve het verschil in service komt de toegenomen belangstelling volgens Verburg ook door het soort producten dat hij verkoopt. 'De klant gaat weer waarderen wat echt kwaliteit is.'

Uit hetzelfde onderzoek van Gfk naar klantenkringen buiten supermarkten, blijkt dat ook reformhuizen in populariteit toenemen. Ruim één op de negen huishoudens kocht in 2005 wel eens bij een reformhuis.

Grote verliezers in de voedingsdetailhandel zijn de groothandels en de direct verkopende boeren, tuinders en telers. Bij deze groepen noemt Gfk de daling van het aantal klanten vorig jaar 'fors'. Die liepen gemiddeld terug met 70.000 huishoudens ten opzichte van 2004.