www.nrc.nl

Weblog Moskou. Correspondent Coen van Zwol schrijft over het bezoek van koningin Beatrix aan Rusland. Op zijn weblog is een foto te zien van de koningin op een rondvaartboot in Sint-Petersburg. “Het gaat mij niet om de zeebenen, al zijn die aardig. Waarom kijkt hare majesteit zo gelukkig op deze rondvaartboot in Sint Petersburg?“ vraagt hij zich af.

Weblog Moskou. Correspondent Coen van Zwol schrijft over het bezoek van koningin Beatrix aan Rusland. Op zijn weblog is een foto te zien van de koningin op een rondvaartboot in Sint-Petersburg. “Het gaat mij niet om de zeebenen, al zijn die aardig. Waarom kijkt hare majesteit zo gelukkig op deze rondvaartboot in Sint Petersburg?“ vraagt hij zich af. Volgens de correspondent zijn de Oranjes heel graag in Rusland. “Beatrix bezocht Poetin, Poetin Beatrix. Van goede bronnen weet ik dat zij ook incognito in Sint Petersburg was om een charmante oude man te ontmoeten.“ Volgens Coen van Zwol voelt het koningshuis zich in Rusland op zijn gemak “omdat Beatrix hier geen Ali B. of marktkooplui hoeft te knuffelen. Ze respecteren haar om wat ze is: de koningin.“ The Dutch Gueen Beatrix on the boat moving at Neva river. June 8, 2001 Photo by Oleg Klimov/Pressphotos Klimov, Oleg

Volgens de correspondent zijn de Oranjes heel graag in Rusland. “Beatrix bezocht Poetin, Poetin Beatrix. Van goede bronnen weet ik dat zij ook incognito in Sint Petersburg was om een charmante oude man te ontmoeten.“

Volgens Coen van Zwol voelt het koningshuis zich in Rusland op zijn gemak “omdat Beatrix hier geen Ali B. of marktkooplui hoeft te knuffelen. Ze respecteren haar om wat ze is: de koningin.“

Film. Hans Beerekamp beantwoordt op de website vragen van lezers over film en televisie. Een lezer stelt een vraag over de Italiaanse film Novecento. “Aan het begin van de film is een kunstwerk te zien van mannen en één vrouw met een kind op de arm. (...) Is dit een fresco / een schilderij, wie is de maker, uit welk jaar stamt het, waar is het te zien, waarom heeft het Bertolucci het als intro gebruikt?“ vraagt Theo Dik.

“Dat schilderij achter de begintitels ken ik heel goed; een reproductie ervan heeft jarenlang op mijn werkkamer gehangen“, antwoordt Hans Beerekamp. “Het schilderij heet “Quarto stato' en werd in 1901 voltooid door Giuseppe Pellizza da Volpedo. Het bevindt zich op dit moment in de Galleria d'Arte Moderna te Milaan. (...) Bertolucci heeft vermoedelijk gewoon gekozen om te beginnen met het tot dan toe bekendste visuele symbool van de proletarische boerenstand, de dagloners.“