Wel 1.500 bomen voor een nieuw schip

Kinderen in Rotterdam kunnen in het weekend naar school. Nu doen ze “journalistiek'. Vandaag een verslag van een bezoek van “De Derkse Krant' aan een scheepswerf.

De Delft, het nieuwe VOC-schip, wordt het grootste schip ter wereld! In Delfshaven wordt het gezonken VOC-schip nu opnieuw gebouwd. Wij mochten een dagje rondkijken.

Het schip is gezonken door een oorlog met de Engelsen. De mast hebben ze al nagemaakt, die is vijftien meter hoog. In de echte schepen was het wel eens dertig meter hoog. Er werken wel vijftig mensen aan de Delft. Het zaagsel van het schip werd opgeruimd door gevangenen. Dat moesten ze doen als ze expres iets verkeerd hadden gedaan dat heel erg is.

De Delft is nog lang niet klaar. Er staat nu nog een grote hijskraan naast het schip. Naast de Delft staan heel veel bomen om het te laten staan. Als ze die bomen weg zouden halen, dan zou het schip meteen omvallen. Dat zou jammer zijn, want dan moeten ze helemaal overnieuw beginnen. Er moeten wel 1.500 bomen worden gebruikt.

Het schip is twaalf meter breed en dertien meter lang. Ze gebruiken eikenhout, pokhout, grenenhout. Om het schip te bouwen, wordt het hout met stoom krom gemaakt. Ze zetten het dan in gekookt water, soms vijf uur lang. Dan kan het hout makkelijk buigen.

De VOC, de Verenigde Oostindische Compagnie, was een handelsvereniging. De VOC was heel machtig. De schepen van de VOC gingen naar Azië om producten te verhandelen, zoals kruidnagel, peper, kaneel en thee.

In de tijd van de VOC waren zes afdelingen de baas over de VOC. Dat waren Amsterdam, Zeeland, Hoorn, Enkhuizen, Delft en Rotterdam. Enkhuizen was heel rijk en had het geld voor het bouwen van schepen.