Voetbalkijkers Talpa jonger

Talpa is 'erg tevreden' over het kijkerspubliek bij de samenvattingen van de eredivisie. Maar nog niet iedereen is terug. Een tussenstand na 23 speelronden.

Één miljoen waren er plotseling verdwenen. Voetballiefhebbers die niet de stap van Studio Sport naar De Wedstrijden van Talpa wilden of konden maken. En zijn ze terug?

Een 'uitstekende performance' van De Wedstrijden, zo was de conclusie bij een recente presentatie van de televisiezender van De Mol aan de eredivisieclubs. Niet alleen was het aantal klachten sterk gereduceerd, het aantal kijkers was 'in commerciële doelgroepen' in vergelijking met vorig jaar zelfs gestegen.

'Afgelopen zondag keken er 2,7 miljoen mensen naar De Wedstrijden [met Feyenoord tegen Ajax]', zegt woordvoerder Thomas Notermans van Talpa ter illustratie. 'We gaan ervan uit dat er langzamerhand evenveel mensen naar De Wedstrijden kijken als naar Studio Sport vorig jaar, alleen is het publiek bij ons jonger.'

Toch blijkt uit de kijkcijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO, ook de bron bij de presentatie van Talpa) dat de kijkcijfers van Studio Sport niet worden gehaald. Nog altijd zijn er volgens die cijfers 'meer dan 600.000 kijkers' zoek op de vroege zondagavond. In januari keken er gemiddeld 1,7 miljoen mensen naar Talpa, tegen 2,4 miljoen naar Studio Sport. En in de commercieel belangrijke doelgroep - mensen van 20 tot en met 49 jaar - is het verschil minder, maar nog altijd 100.000.

Verklaringen voor de verschillen in inzicht zijn er wel. Bijvoorbeeld de populaire schaatsevenementen in de winter (bij de NOS). 'Het hangt erg af van het gebodene bij ons en op andere zenders. Aan het begin van het jaar had je bijvoorbeeld darts [bij SBS6]. Dat trok heel veel kijkers', verklaart Notermans van Talpa de verschillen. Zondag trok De Wedstrijden dankzij de klassieker Feyenoord tegen Ajax twee maal zoveel mensen als afgelopen woensdag (1,4 miljoen kijkers) toen een bijna volledig programma werd afgelegd. 'In elk geval zijn wij, net als de voetbalclubs, erg tevreden', zegt Notermans.

Verder is het van belang of ter vergelijking alleen het voetbaldeel van Studio Sport (van 7 tot 8 uur) wordt genomen, of ook het vervolg waarin behalve een 'restje' voetbal ook minder bekeken sporten aan de orde kwamen.

'Met de komst van Talpa is het totale bereik constanter geworden. Nu kijken er bij wijze van spreken evenveel mensen naar Groningen tegen RKC als naar Ajax tegen AZ. Bij de NOS viel een groot deel van de aandacht weg als de top drie direct aan het begin zijn wedstrijden had gespeeld', zegt Chris Woerts. De huidige commercieel directeur van Feyenoord haalde destijds als directeur van de Eredivisie CV Talpa binnen. Juist de volgorde - een topper aan het slot - van de wedstrijden leverde in het begin veel klachten op.

Over de kwaliteit van de beelden, los van de reclames en de gesprekken in de studio, zijn de meeste mensen tevreden. Het aantal klachten is in elk geval veel minder geworden. 'Ik vind de beelden misschien zelfs nog beter dan bij Studio Sport', zegt Frank van den Wall Bake, adviseur bij veel sponsorcontracten. 'Bij de NOS was het toch allemaal wat feitelijk geworden. Daar riep men: een goal. Bij Talpa: wat een schitterende goal! Dat mag van mij.'

Hij vindt dat cijfermatige vergelijkingen tussen Studio Sport en De Wedstrijden een vals beeld opleveren. 'Studio Sport was meer dan alleen voetbal. Ik merk ook dat mijn klanten tevreden zijn.'

Bij supermarktgroep Plus, sponsor van de eredivisie, bestaat er ook onvrede. 'Over onze naamsbekendheid dankzij de voetbalplaatjes [als sponsor heeft Plus de collectieve portretrechten van de spelers] hebben we niets te klagen. Maar wij bespreken op dit moment wel hoe we onze aanwezigheid tijdens de uitzendingen kunnen verbeteren. Om ook in de studio, tijdens de gesprekken, beter in beeld te komen', zegt commercieel directeur Sjaak de Korte.

Dat vooral oudere kijkers zijn afgehaakt vindt De Korte van Plus jammer. 'Veel adverteerders kijken alleen naar de doelgroep 20-49, maar voor ons gaat dat niet op. Als supermarkt is een zestigjarige klant niet minder belangrijk dan een jongere.'

Het bereik onder de doelgroep 20-49 is overigens wel bepalend voor de kosten van reclame. Volgens Woerts, en daar gaat Talpa ook van uit, komen de ouderen nog wel aan boord. 'Door de versnippering is het sowieso logisch dat je mensen kwijtraakt. Vroeger keken elf miljoen mensen naar het programma Één van de acht. En bij veel ouderen duurt het gewoon twee jaar voordat het goede knopje gevonden is. Dat komt allemaal goed.'

Die houding zorgt er volgens directeur Jeroen Slop van Ajax voor dat sponsors niet vallen over het lagere kijkersaantal. Ook bedrijven die op het shirt of langs de borden staan hechten veel belang aan een zo groot mogelijk kijkerspubliek. 'Mijn ervaring is dat ze nog afwachten met aan de bel te trekken. De trend is immers dat veel kijkers terugkeren en zij willen niet voor hun beurt spreken. Dat veel ouderen zijn afgehaakt, vind ik erg jammer. Het voetbal is van het publiek: van groot tot klein. Ook de 60-plussers mag je niet verwaarlozen.'