Glutenvrij afwasmiddel en dichtgenaaide pyjama's

Levensmiddelenfabrikanten moeten van Brussel voortaan op verpakkingen aangeven of ze ingrediënten gebruiken waar veel consumenten allergisch voor zijn. De eerste 'allergievriendelijke' supermarkt is al geopend.

Tegenover de oude dorpskerk van Hendrik Ido Ambacht staat sinds eind vorig jaar de eerste allergiesupermarkt van Nederland. De winkel is alleen op zaterdag open, heeft een vloeroppervlak van nog geen 15 vierkante meter en in de etalage staat een wit bord met in zwarte letters 'Allergiesupermarkt'. Voor mensen met een allergie is het al heel wat.

De allergiesupermarkt is van Marloes Collins. Ze studeerde elektrotechniek en begon in 1998 met ondernemen. Eerst verkocht ze ideeën voor websites en communicatieadviezen. Nu verkoopt ze glutenvrij brood.

Toen haar dochtertje, dat een koemelkallergie heeft, van de borstvoeding afkwam, kon Collins nergens goede voeding voor haar vinden. In Engeland wel, bleek tijdens een familiebezoek. Waarom zou dat niet ook in Nederland kunnen, vroeg Collins zich meteen af. Ze vroeg een groepje economiestudenten onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Volgens de studenten waren die er wel, maar zou het zeker enkele jaren duren voordat ze een behoorlijke omzet zou behalen.

Desondanks begon Collins in september 2004 met de verkoop van producten speciaal voor mensen met een allergie via een eigen website. Eerst een handjevol, geïmporteerd uit Groot-Brittannië. Later honderden producten van over de hele wereld. Klanten uit de buurt wilden wel via internet bestellen, maar liever geen verzendkosten betalen.

Toen Collins hoorde dat er om de hoek, tegenover de kerk, een kleine winkelruimte vrijkwam, besloot ze daar een afhaalpunt te openen. Al snel werd het afhaalpunt een winkel en sinds december vorig jaar heeft Collins haar eigen allergiesupermarkt. 'Op zaterdag is het hier hartstikke druk', vertelt ze. Ze schat dat ze zo'n vijftig klanten per dag heeft, maar die komen dan wel met de hele familie. Vaak hebben meerdere kinderen en hun ouders een allergie en die hoeven niet dezelfde te zijn. Er zijn al langer winkels met producten voor mensen met bijvoorbeeld een glutenallergie of een huisstofmijtallergie, maar Collins verkoopt producten voor alle veelvoorkomende allergieën.

De allergiesupermarkt op internet (www.allergiesupermarkt.nl) begon met instant soepen en sauzen. Ook nu verkoopt Collins vooral 'gemaksproducten', zoals ze ze zelf noemt. 'Als je een allergie hebt, kun je wel alles zelf gaan maken, maar je wilt soms ook gewoon iets uit een potje kunnen halen.'

Voor mensen met een allergie is er meer op de markt dan alleen voeding. In de schappen staan flessen was- en afwasmiddel. 'In bijna alle normale afwasmiddelen zitten gluten', vertelt Collins. Iemand met een ernstige glutenallergie kan hier glutenvrij afwasmiddel kopen.

Bij het raam staan kleine paspoppen met kinderpyjama's die dichtgenaaid zijn bij de handjes en voeten. Zielig? Nee hoor, voor kinderen met eczeem een belangrijke vorm van zelfbescherming. Zo kunnen ze niet aan hun eigen wondjes krabben. 'Vroeger was niemand allergisch', zegt Collins. 'Ja, sommige mensen merkten dat ze buikpijn hadden na het eten van slagroom, maar dan aten ze gewoon geen slagroom meer. Tegenwoordig zoeken mensen het uit. Ze willen weten hoe het zit en blijken dan koemelkallergie te hebben.'

Ook nieuwe Europese regelgeving over verpakkingen speelt Collins in de kaart. Sinds eind vorig jaar moeten fabrikanten op een product vermelden of het product een allergene stof bevat, hoe weinig ook. Veel fabrikanten nemen het zekere voor het onzekere en zetten op producten dat er sporen van allergene stoffen in kunnen zitten.

Wie een voedselallergie heeft, heeft in de gewone supermarkt een beperkte keuze. De allergiesupermarkt verkoopt alleen producten waar gegarandeerd geen allergene stoffen in zitten.

Een potje chocopasta kost wel 3 euro. Zijn de hoge prijzen geen probleem voor klanten? 'Ze zijn gewend dat ze veel moeten betalen. Hier valt het mee. Omdat ik grote hoeveelheden verkoop, kan ik met lagere marges werken. Mensen gaan hier met dozen vol de deur uit.'

Collins is niet van plan haar winkel vaker open te doen. De verkoop via internet heeft prioriteit. 'Er zijn ook klanten die één keer hier komen en dan voortaan via internet bestellen.'

Op haar site heeft Collins ongeveer 600 vaste klanten die twee keer per maand boodschappen bestellen. Inmiddels levert ze ook aan zo'n dertig supermarkten. Collins levert de bewegwijzering voor het schap erbij. In haar eigen winkel hangt bij ieder product een kaartje met de negen meest voorkomende allergieën erop. Voor welke allergieën het product veilig is, is aangevinkt.

Collins breidt haar assortiment binnenkort uit naar diepvriesproducten. 'Daar is veel vraag naar. Vooral aardappelkroketjes en pizza's.' Haar eigen dochter is inmiddels over de koemelkallergie heengegroeid, maar Collins blijft producten verkopen aan mensen met een allergie. 'Ze zijn zo blij als je weer een product voor ze hebt gevonden dat ze kunnen gebruiken. Dat is geweldig.'