Unilever wil snel en meer bezuinigen

Levensmiddelenbedrijf Unilever (Knorr, Ola, Omo, Dove) wil de komende twee jaar meer en sneller bezuinigen. Unilever stoot het grootste deel af van diepvriestak Iglo dat een omzet heeft van 1,4 miljard euro.

Dat heeft topman P. Cescau vanochtend bekendgemaakt. Hij verwacht dit en volgend jaar in totaal 300 miljoen euro extra efficiencywinst te behalen met een lopend kostenbesparingsprogramma, dat al 700 miljoen euro zou opleveren.

Unilever verkoopt het grootste deel van de diepvriesdivisie. Ondanks meer reclame, productverbeteringen, uitbreiding van het assortiment en restyling van verpakkingen, steeg de omzet weinig. Het bedrijf behoudt de Italiaanse tak van de divisie en gaat in de Verenigde Staten door onder de naam Bertolli. De divisie telt in Nederland twintig medewerkers.

In het vierde kwartaal steeg de omzet 3,1 procent tot 10,1 miljard euro, meer dan analisten hadden voorspeld. De nettowinst kwam met 736 miljoen euro lager uit dan verwacht. De winst was hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2004, maar dat kwam doordat toen de waarde van afslankmerk Slim-Fast flink werd afgeboekt.

Cescau zegt tevreden te zijn over de herstructureringen. Vorig jaar verkocht Unilever onder meer de parfumdivisie (Calvin Klein). Cescau schoof werkmaatschappijen ineen tot één werkmaatschappij per land. 'Unilever is nu een minder complex bedrijf, dat sneller kan handelen en dat beter kan inspelen op de behoeften van klanten', aldus Cescau.

Hij was tevreden dat het marktaandeel niet verder daalde en zag groei bij persoonlijke verzorging (Dove, Andrélon). Unilever bleef het beste verkopen in opkomende landen: in Rusland en China werd 20 procent omzetgroei behaald.

Europa draaide het minst door prijzenoorlogen. Ondanks meer reclame zakte de omzet in het vierde kwartaal 4,6 procent tot 3,9 miljard. De brutowinstmarge was 5,3 procent, tegen 16,7 procent in Noord- en Zuid-Amerika.

De omzet in Nederland steeg vorig jaar 1 procent tot 1,2 miljard euro. Van het nieuwe fruitdrankje Knorr Vie werden 16 miljoen flesjes verkocht. Ook Unox Soep in Zak en Andrélon waren in trek. IJsmerk Ola had last van de opmars van huismerken en het slechte weer, aldus de onderneming.