Phil Collins

Met dansmarathons in Ramallah en karaoke-avonden in Bogotá biedt de Britse kunstenaar Phil Collins het gewone volk een podium. Phil Collins (Runcorn, 1970), is in Rotterdam om zijn installatie Return of the Real op te bouwen in het Nederlands Fotomuseum. Het werk maakt deel uit van Exposing Cinema, het beeldende-kunstprogramma van het Rotterdams Filmfestival. Collins is een typische exponent van de generatie airport artists, die sinds de jaren '90 van zich liet horen - kunstenaars die van biënnale naar biënnale trekken en die hun kunstwerken bij voorkeur onderweg tot stand laten komen. Ook Collins voert zijn kunstwerken bijna altijd ter plekke uit, het liefst door de hulp in te roepen van de lokale bevolking. De taal die hij spreekt is die van de populaire cultuur. Hij maakt popvideo's, organiseert discofeesten, en heeft een passie voor snapshots.

Met dansmarathons in Ramallah en karaoke-avonden in Bogotá biedt de Britse kunstenaar Phil Collins het gewone volk een podium. Phil Collins (Runcorn, 1970), is in Rotterdam om zijn installatie Return of the Real op te bouwen in het Nederlands Fotomuseum. Het werk maakt deel uit van Exposing Cinema, het beeldende-kunstprogramma van het Rotterdams Filmfestival. Collins is een typische exponent van de generatie airport artists, die sinds de jaren '90 van zich liet horen - kunstenaars die van biënnale naar biënnale trekken en die hun kunstwerken bij voorkeur onderweg tot stand laten komen. Ook Collins voert zijn kunstwerken bijna altijd ter plekke uit, het liefst door de hulp in te roepen van de lokale bevolking. De taal die hij spreekt is die van de populaire cultuur. Hij maakt popvideo's, organiseert discofeesten, en heeft een passie voor snapshots. Rotterdam, 23/01/06. Phil Collins , videokunstenaar. Foto Leo van Velzen/Nrc.Hb. Velzen, Leo van

Zijn installatie Return of the Real (2005) gaat over de invloed die reality-televisie kan hebben op

het leven van doodgewone mensen. Het kunstwerk, een verzameling foto's en video's, was in september voor het eerst te zien op de Biënnale van Istanbul. Sinds de Biënnale van Istanbul is Return of the Real uitgebreid met een serie interviews, tien video's van ieder een uur.

Dat hij kunstenaar wilde worden, ontdekte Collins pas op latere leeftijd. Hij studeerde literatuur en film aan de universiteit van Manchester, gaf een tijdje les in filmtheorie en vertrok op zijn 28ste naar Belfast om zijn masters in de beeldende kunst te halen. 'Van huis uit werd ik niet veel met kunst geconfronteerd. Als je zei: ik wil schilder worden, was dat iets lachwekkends. Dat ik nu kunst mag maken, zie ik als een voorrecht.''

Phil Collins, The Return of the Real. T/m 26 febr in het Nederlands Fotomuseum, Witte de Withstraat 63, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u. Inl: 010-2132011 of www.nederlandsfotomuseum.nl.