Loods de zilvervloot maar binnen

Een sprongetje in de lucht is Gerrit Zalm niet vreemd als hij de flippermachine bedient. Zou de minister van Financiën dat ook wel eens doen als hij naar de koersontwikkelingen op de beurs kijkt?

Gistermiddag was er alle reden toe. Een Spaans bouwconglomeraat is geïnteresseerd in een overname van het Britse BAA, de uitbater van onder meer luchthaven Heathrow. Op één dag werd de Britse luchthavenexploitant 1,6 miljard euro meer waard doordat de koers met 15 procent naar boven schoot.

Analisten staan te dringen met nieuwe analyses dat BAA nog veel meer waard is, speculerend op een overnamestrijd. De sector heeft '9/11' en sars overleefd, het vervoer door de lucht neemt snel toe. De stabiele kasstromen van parkeer-, land- en starttarieven maken een luchthaven aantrekkelijk. En doordat de koopkracht van beleggers en investeerders weer toeneemt, komt de spiraal van overnames tegen almaar hogere prijzen langzaam weer op gang. Dat belooft wat voor Schiphol, dat - als het aan Zalm ligt - nog dit jaar in de verkoop gaat.

Zou Adri Duivesteijn, Tweede-Kamerlid voor de PvdA, dan toch gelijk hebben? Duivesteijn kwam twee weken terug met een rapport waarin hij stelde dat Schiphol veel meer waard is dan waar de regering vanuit gaat - een veelvoud van het bedrag van circa 2 miljard euro dat nu circuleert. Volgens Duivesteijn wordt met de verkoop van Schiphol 'een werkstad geprivatiseerd'. De overheid doet daarmee afstand van miljarden aan potentiële waardeontwikkeling.

Dat is weer een geheel ander geluid dan de waardetaxaties die een commissie van deskundigen in opdracht van de Haarlemse rechtbank uitvoert. De deskundigen adviseerden dat Schiphol in zijn langlopende conflict met projectontwikkelaar Chipshol een schade moet betalen van 16,8 miljoen euro - een vijfde van wat Chipshol-oprichter Jan Poot claimt. Hij stelde gisteren dat projectontwikkeling op Schiphol in dat geval een slechte investering is. Ofwel, dan is Schiphol minder waard dan aangenomen.

De Londense beurs geeft Duivesteijn voorlopig gelijk, maar het is onwaarschijnlijk dat zij dezelfde ratio volgt als de PvdA-parlementariër. De waarde van een luchthaven wordt door de markt bepaald, niet door politici of adviseurs. En die markt laat zich juist leiden door toekomstperspectieven en potentiële winstgroei.

Tijdens een normale veiling of book building-proces bij een beursgang zijn bankiers ervaren genoeg om te polsen wat de markt op dat moment voor een bedrijf geeft. Er kan altijd een procentje op of af, maar vooraf discussiëren over de waarde is een vrij kansloze bezigheid.

Jeroen Wester