Goed voorbeeld Pfizer

Zullen andere farmacieconcerns het voorbeeld van Pfizer volgen? Het Amerikaanse concern biedt zijn consumptiegoederendivisie te koop aan. De verkoop van het mondspoelmiddel Listerine en andere bekende merken kan het concern 14 miljard dollar (11,7 miljard euro) opleveren. Deze stap had al veel eerder gezet moeten worden. Het is te hopen dat Pfizers concurrenten hetzelfde zullen doen.

Farmacieconcerns hadden in het verleden geen redenen om deze divisies af te stoten. Consumptiegoederen zorgden voor een stabiele kasstroom waaraan de markt een hoge koers-winstverhouding verbond. Het zou dwaasheid zijn geweest als een farmacieconcern zo'n divisie voor een prijs van twintig maal de winst had verkocht, terwijl de marktwaarde ervan nog dertig maal de winst bedroeg.

Maar dat argument gaat niet meer op. Problemen bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen betekenen dat farmacieconcerns nu verhandeld worden tegen een korting ten opzichte van consumptiegoederenproducenten. Pfizer wordt bij voorbeeld verhandeld op een meervoud van twaalf maal de verwachte winst over 2006, terwijl de koers-winstverhouding van Procter & Gamble meer dan tweemaal zo hoog is.

En consumptiegoederenproducenten moeten de divisies efficiënter kunnen beheren, zodat ze misschien bereid zijn een premie te betalen. Farmacieconcerns kunnen niet tippen aan de marketingkwaliteiten van consumptiegoederenspecialisten.

Op recente veilingen zijn buitengewoon hoge prijzen betaald. Het Britse detailhandelsconcern Boots verkocht zijn divisie voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen aan Reckitt Benckiser voor 3,6 maal de omzet en ruim twintig maal de operationele winst. Andere grote farmacieconcerns met consumptiegoederendivisies als GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson en Schering-Plough zullen in de verleiding komen het voorbeeld van Pfizer te volgen als zijn divisie voor een soortgelijk meervoud van de hand gaat.

Deze transacties leveren immers waarde op voor de aandeelhouders, want de betrokken divisies zijn omvangrijk - Johnson &Johnson's consumptiegoederendivisie is tweemaal zo groot als die van Pfizer. En het terugploegen van de opbrengst in de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen is meer dan welkom, omdat daarmee het werkelijke probleem van de farmacieconcerns wordt aangepakt.

Robert Cyran

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld