De opkomst van rapper 50 cent

Toen rapper Eminem een paar jaar geleden met zijn protégee 50 Cent op de proppen kwam, leek dat even alleen maar een stunt om zijn eigen carrière wat op de peppen. Toegegeven: de beat van In da club bleef in je hoofd hangen en die geslagen hondenblik van die verder ondoorgrondelijke jongen van wie iedereen al snel wist te vertellen dat hij écht uit het getto kwam en met 9 kogels was doorzeefd, die bleef je vanaf de muziekzenders aangapen. Inmiddels lijkt 50 Cent aan zijn in zijn videoclips zelfgeschapen universum van blote wijven en seksuele toespelingen ten onder te gaan. Dus misschien maakt iemand op een dag nog wel eens een film die niet alleen over zijn opkomst, maar ook over zijn ondergang gaat.

Voorlopig moeten we het doen met een film over hoe Curtis Jackson 50 Cent werd, net zoals 8 Mile ging over hoe Marshall Mathers Eminem werd. 8 Mile was een betere film dan Get Rich or Die Tryin', Marshall Mathers een betere acteur dan Curtis Jackson, maar Get Rich-regisseur Jim Sheridan niet per se een slechtere filmmaker dan Curtis Hanson, die 8 Mile regisseerde. Sheridan maakte eerder films over de Ierse kwestie als In the Name of the Father en Bloody Sunday. Hij behandelt het levensverhaal van Curtis Hanson als dat van een Ierse jongen die zich ontworstelt aan zijn achtergrond. Dat is nu eens geen verhaal van drank, god en geweld. Maar van drugs, god en geweld. Het resultaat is een formulefilm die niet zo slecht is als de flop in Amerika doet vermoeden. Het is alleen geen film die van Curtis Hanson een andere held maakt dan een held die zich aan zijn milieu ontworstelt. Dat is niet sexy, dat heeft geen glamour. Dat heeft niets met de heroïek van de gangstarap te maken. Bij Sheridan draait het niet om het “Get Rich', maar om het “Die Trying'.

Get Rich or Die Tryin' Regie: Jim Sheridan. Met: Curtis “50 Cent' Jackson, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Joy Bryant, Omar Benson Miller. In: 24 bioscopen.