Weblogs rekenen op advertenties

Weblogs zijn razend populair, maar geld wordt er nauwelijks mee verdiend. Twee Nederlandse ondernemers rekenen op advertenties.

Op internet heeft elke gek zijn plek. Alles kan en wordt gemaakt: een fotoalbum over de cavia, een trouwdagboek of klaagzangen van kantoorklerken en singles. De kwaliteit van de weblogs is vaak bedenkelijk, maar het zeer laagdrempelige digitale dagboek is een geliefd medium. Ondanks de populariteit - bij de grootste Nederlandse aanbieder web-log.nl verschijnen wekelijks meer dan vierduizend nieuwe weblogs - wordt er niet of nauwelijks geld verdiend aan deze logboeken. Twee ondernemers willen dat nu wel gaan proberen.

'Ik wil kwaliteit', zegt Michiel Frackers, oprichter van een weblog-uitgeverij met de bescheiden naam Small Media Group. Frackers is mede-oprichter van internetaanbieder Planet. Hij wilde dat succes herhalen met het bedrijf BitMagic, maar dat liep in 2001 mis wegens gebrek aan adverteerders. Nu vertrouwt Frackers op de groei van de advertentiemarkt. Hij verwacht dat internetreclame belangrijker wordt dan radiospotjes.

Zijn plannen om professionele weblogs uit te geven, kwamen in een stroomversnelling toen vriendin Georgina Verbaan zocht naar een middel om haar eigen verhaal kwijt te kunnen. Het weblog georginaverbaan.nl, geschreven door de actrice en beheerd door Frackers, werd het pilotproject van SMG. Die betrokkenheid bezorgde Frackers een plek op de voorpagina van De Telegraaf met de mammografie-beelden van Verbaans toch wel authentieke boezem.

Zelfs de grootste digibeet kan het maken en beheren van een blog snel onder de knie krijgen, dankzij de eenvoudige software of kant-en-klare formats die op tientallen plekken op internet worden aangeboden. In alle vrijheid kan de weblogger vervolgens zijn ideeën op het web zetten. Volgens Frackers is dat niet ideaal: 'De één kan goed schrijven, de ander juist goed vormgeven. Ik wil die mensen bij elkaar brengen.'

Deze week lanceerde hij drie 'professionele' weblogs. Op bashers.nl schrijft journalist Niels 't Hooft artikelen over computerspellen, met intrigerende koppen als 'de consolidatie van de vierpuntsdruktoets' bij een verhaal over de besturing van Nintendo-apparatuur. Autoliefhebbers kunnen op Petrolhead.nl elke week gelikte videoclips met snelle auto's bekijken. De mannen van Buro Renkema, bekend van onder meer Comedytrain, nemen de inhoud van een satirisch blog voor hun rekening. Op hun site zingt de Franse president Chirac over 'Baas C, en la langue France'.

'Getalenteerde professionals', liefst bekenden van Frackers, kunnen een weblog bij SMG maken. 'De inhoud is vrij, maar ik verwacht wel een bepaalde attitude, misschien vergelijkbaar met die van Quote. Als ik het zelf niet leuk vind, geef ik het niet uit', zegt Frackers. Als adverteerders toehappen, worden de opbrengsten gedeeld tussen de weblogger en SMG.

Dat delen van de opbrengst, een partnership, is het model dat Jorrit Kreek ook gebruikt. Zijn hart ligt bij de amateurs op internet. Samen met Reinout van der Lende heeft hij Startlog opgericht, een overzichtspagina van weblogs die zijn gerangschikt op interessegebied. Eind maart moet een weblogkrant uitkomen onder dezelfde naam. Van papier. In de krant zullen bijdragen van 'de meest aansprekende' weblogs te lezen zijn, om de mensen die offline zijn deelgenoot te maken van wat er gebeurt op internet.

Elke dag krijgt Kreek tientallen aanmeldingen van bloggers die graag hun stukjes in zijn krant gepubliceerd zien. Zit daar niet een hoop troep bij? 'Ik geloof meer in weblogs van individuen: zij schrijven vanuit het hart, in alle vrijheid.'

Wat is er zo bijzonder aan webloggen? 'Een blog wordt bijna dagelijks bijgewerkt én je kunt reageren. Dat vinden mensen leuk. Het geeft ook een kick als een wildvreemde reageert op jouw stukje tekst', legt Kreek uit. Volgens Frackers is het de ontstellende eenvoud van het weblog. 'Bij Planet hadden we een hele techniekafdeling. Nu kan een professionele weblog volstaan met software ter waarde van 150 dollar; het kost niks en iedereen kan het.'

Voor beide ondernemers is nu het wachten op adverteerders. Kreek vertrouwt op het effect van de ongrijpbare blog-tot-blog-reclame, waarmee bezoekersaantallen in een stroomversnelling kunnen geraken als de naam van startlog wordt gemeld op populaire weblogs, of sites waar veel adverteerders kijken zoals Marketingfacts. Tegelijkertijd heeft het medium bij adverteerders een imagoprobleem. Het aantal bezoekers is nog relatief klein en het amateurisme, of juist het controversiële imago van sommige weblogs, schrikt adverteerders af. Toch heeft Kreek goede hoop: 'Ik merk dat het nieuws over startlog als een olievlek over internet gaat. Het kost alleen tijd voordat adverteerders het weblog als een nieuw terrein herkennen.'

Michiel Frackers gelooft in de kracht van kwaliteit. 'Dat trekt bezoekers, kijk naar succesvolle kwaliteitssites als Google, of Ebay. Als ik geld wilde verdienen aan kwantiteit, was ik wel in porno gegaan.'