Postzegel voor e-mail bij Yahoo en AOL

De Amerikaanse internetbedrijven America Online (AOL) en Yahoo willen zakelijke mailgebruikers in de Verenigde Staten de mogelijkheid geven om tegen een vergoeding e-mails te sturen. De zakelijke gebruikers krijgen dan de zekerheid dat hun mails snel aankomen en niet door een spamfilter, een programma dat ongewenste post detecteert, worden geweerd. De afzender moet wel beloven dat de geadresseerden de berichten willen ontvangen. De kosten voor de verzending bedragen 0,25 tot 1 dollarcent per e-mail.

'We hoorden van onze klanten en partners dat ze een andere manier van het bezorgen van e-mail willen, die opvalt in de inbox en waarbij bezorging gegarandeerd is', zei een woordvoerder van AOL tegen de Amerikaanse krantThe New York Times.

AOL en Yahoo hopen met het postzegelsysteem een duidelijker onderscheid te kunnen maken tussen goedbedoelde e-mails en andere berichten, zoals spam van adverteerders en mails die virussen bevatten of hengelen naar privégegevens. Het is de bedoeling dat de service van AOL over twee maanden begint. Ook Yahoo wil de nieuwe mogelijkheid snel gaan aanbieden.

AOL en Yahoo bieden de nieuwe dienst aan via een bedrijf dat Goodmail Systems heet. Aanvankelijk wordt er vooral gemikt op gebruikers als banken, webwinkels en andere bedrijven die grote hoeveelheden mail verzenden. Er zijn al aanmeldingen van onder andere het Amerikaanse Rode Kruis en de uitgever New York Times Inc.

Mail waarvoor niet betaald wordt, legt de gewone route af, via een aantal spamfilters, met het mogelijkheid dat het bij de ontvanger in de map junkmail belandt. Omdat veel bedrijven dit risico niet willen lopen, hebben Yahoo en AOL mogelijk een potentiële inkomstenbron van formaat aangeboord.

Toch zijn kenners niet overtuigd van de wijsheid van de stap. Richi Jennings van Ferris Research, een bedrijf gespecialiseerd in onderzoek naar e-mailgebruik, zegt in The New York Times: 'Van de afzenders zullen sommigen willen betalen, maar anderen zullen niet gegijzeld willen worden.'