Emoties maken verlies JAL erger

Anti-Japanse sentimenten spelen Japan Airlines (JAL) parten. De grootste luchtvaartmaatschappij van Azië leed het derde kwartaal, dat eind december 2005 afliep, een nettoverlies van 11 miljard yen (77 miljoen euro), zo heeft de onderneming vandaag bekendgemaakt. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was het velies nog 3,7 miljard yen.

Het aantal vervoerde passagiers daalde ten opzichte van 2004. Een van de redenen die het bedrijf noemt, is het door JAL gesignaleerde feit dat een groeiend aantal Aziaten - behalve de Japanners zelf - JAL in 2005 gingen mijden als gevolg van anti-Japanse gevoelens. Aanleiding daarvoor was het feit dat Japanse politici vorig jaar bij herhaling de oorlogsmisdaden in Azië van het Japanse leger in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw bagatelliseerden.

Ook een serie veiligheidsincidenten droeg volgens JAL bij aan de terugloop in passagiersaantallen. In mei 2005 stapte bestuursvoorzitter Kaneko al op na een reeks bijna-ongelukken. Later deden zich weer incidenten voor.

JAL zei vandaag dat ingrijpen noodzakelijk is. Er moet in totaal 60 miljoen euro worden bespaard, onder meer door enkele verliesgevende intercontinentale routes te schrappen.

Van de Japanse politici moet JAL het niet hebben. Minister van Buitenlandse Zaken Taro Aso zei een week geleden nog dat keizer Akihito wat hem betreft de omstreden Yasukuni Tempel in Tokio weer moet bezoeken - Akihito's vader Hirohito was de laatste die dit deed in 1975. Op die locatie herdenkt Japan zijn twee miljoen oorlogsdoden, inclusief enkele oorlogsmisdadigers. Aziatische landen, met name China, die leden onder het Japanse oorlogsgeweld, zien een bezoek aan de tempel als een grove belediging. Maar Aso zei: 'Hoe meer China zich beklaagt, des te meer zin krijg je om naar de tempel te gaan.' Reden voor JAL om te vrezen voor de volgende kwartaalcijfers.