'Tigers' voor jeugd van China en Uruguay

De Tiger Awards voor de drie beste films in de competitie van het International Film Festival Rotterdam zijn gisteravond uitgereikt aan Walking on the Wild Side (Lai xiao zi) van de Chinees Han Jie, The Dog Pound (La perrera) van de Uruguayaan Manuel Nieto Zas en Old Joy van de Amerikaanse Kelly Reichardt.

Filmer Han Jie won gisteravond op het Filmfestival van Rotterdam een Tiger Award voor “Walking on the Wild Side' (Foto Merlin Daleman) Han Jie Tiger-award, Internat. film fest. Rotterdam, 03-02-06 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Een internationale jury onder leiding van de Zuid-Koreaanse regisseur Lee Chang-dong reikte gisteren de prijzen uit in de Rotterdamse Doelen tijdens de op een na laatste avond van de 35ste editie van het festival.

Volgens Lee had de jury “een sterke indruk gekregen van jong talent van de onafhankelijke film“. De jury beoordeelde in de afgelopen anderhalve week veertien films - debuten en tweede films - waaronder de Nederlandse Langer licht van David Lammers. De Tiger Awards gaan vergezeld van een geldbedrag van 10.000 euro. De winnende films worden door de VPRO op Nederland 3 uitgezonden en toeren later in het jaar langs de Nederlandse filmtheaters.

Walking on the Wild Side en La perrera gaan ieder op hun eigen manier over jongeren tussen jeugd en volwassenheid. In de Chinese film ontsporen drie rebels without a cause op gewelddadige wijze, in de Uruguayaanse film heeft de hoofdrolspeler juist moeite om op gang te komen. Old Joy is een subtiele film, volgens de jury in de traditie van de Amerikaanse short story, over de wandeltocht die twee uit elkaar gegroeide vrienden samen maken.

Andere prijzen werden gisteren uitgereikt aan Look Both Ways van de Australische Sarah Watt (door een jury van Nederlandse critici) en aan de Peruaanse Claudia Llosa voor Madeinusa (door internationale critici).

Het filmpubliek in Rotterdam gaf in de dagelijkse enquêtes uiteindelijk de hoogste waarderingcijfers aan de charmante eetfilm Eden van de Duitse regisseur Michael Hofmann.