Publiek bestormt podium

Titus Adronicus is Shakespeares bloederigste werk, vol met lijken en amputaties. Maar een nieuwe uitvoering van Titus Adronicus door het Berliner Ensemble bezorgde het Duitse theaterpubliek donderdag zoveel maagpijn dat toeschouwers het podium wilden bestormen, zo meldde The Guardian gisteren.

Jullie geilen op het geweld, riepen toeschouwers naar de acteurs. Ze protesteerden tegen een openlijk gewelddadige verkrachtingsscène waarin Titus' dochter, Livinia, ook nog de handen worden afgesneden en de tong uitgetrokken. Het Berlijnse ensemble speelde een nieuwe versie van Shakespeares stuk, geschreven door Botho Strauss, getiteld Die Schändung, de schending.

Bewakers trokken de opstandige toeschouwers weg en dertig anderen verlieten vrijwillig de zaal. Het Berliner Ensemble, in 1949 opgericht door Bertold Brecht, kent een traditie van provocerend politiek theater.

Volgens artistiek leider Claus Peymann had hij bijna de politie gebeld. “Zoiets heb ik sinds de jaren zestig niet meer meegemaakt. Er hing oorlog in de lucht. Mensen riepen: “Nazi-Theater'. Misschien was het publiek verrast dat dit soort geweld live op een podium kan plaatsvinden.“

Het toneelstuk bevat ook de beruchte scène waarin de vrouw van de keizer een pastei eet die bereid is uit de lichamen van haar twee zonen. “Onze versie begint met Shakespeare, maar verandert op een gegeven moment in een eigentijds stuk“, aldus Peymann. “Maar die pastei wordt nog wel gegeten.“