Gevaarlijke ideeën

De boude uitspraak `school is slecht voor kinderen,` afkomstig van psycholoog Roger Schank, past prima in het rijtje gevaarlijke ideeën waaraan Ellen de Bruijn (W&O 28 jan) een onderhoudend artikel wijdde. Gevaarlijk, want stel dat het waar is, hoe kunnen we leven met de pijnlijke gedachte dat we onze kinderen iets slechts aandoen?

Ik ben me tot mijn eigen verbazing de afgelopen jaren steeds beter gaan vinden in deze observatie van Roger Schank. Middelbare scholieren mopperen vol overgave op stomme regels, proefwerken, cijfers en ander slecht nieuws. Dat heeft invloed op hun welzijn. Volgens het Trimbos Instituut heeft ongeveer de helft van hen meerdere keren per week last van slaapproblemen, hoofdpijn, zenuwachtigheid en andere psychosomatische klachten. De helft! Meerdere keren per week! Als het uzelf betrof zou u direct een andere baan zoeken.

Ook bij mijn eigen kinderen zag ik met lede ogen aan dat `school` samenging met stress en veel ongenoegen. Maar wat is het alternatief? Bestaan er wel scholen waar een middelbare scholier `s ochtends fluitend heen gaat en vrolijk en energiek weer van thuiskomt?

Ja, kan ik inmiddels volmondig antwoorden, zulke scholen bestaan. Twee jaar geleden ontdekte mijn jongste (nu 16) De Ruimte, een democratische school voor kinderen van 4 tot 18 jaar. Zo moest een school zijn! Leren is van een plicht weer een avontuur geworden en weer net zo leuk als toen ze 4 was.

Maar nu hebben we weer een probleem. De onderwijsinspectie vindt dat De Ruimte geen school is. De kinderen moeten elders naar school. Maar ja, dat gaat nu natuurlijk niet meer.

Eerst zie je je vermoeide en gesloten puber in korte tijd veranderen in een open, energiek en ondernemend mens en dan moet ze weer terug in het hok? Niet alleen mijn geweten verzet zich daartegen, het is ook in strijd met de vrijheid van onderwijs.