Wielennieuws

Oorlog om subsidie

Enkele jaren geleden kregen kopers van zuinige auto's korting op de BPM, maar die werd ineens weer opgeheven. Gevolg: de verkoop van kleine zuinige auto's liep na 1 januari 2003 een flinke deuk op. Maar met ingang van 1 juli a.s. draait het ministerie van financiën de subsidiekraan weer open, zij het in aangepaste vorm.

Kortingen op de BPM worden gegeven op grond van de energielabels die al enkele jaren bij verkoop in showrooms worden gehanteerd. Daarbij wordt het feitelijke energiegebruik gerelateerd aan het gewicht van de auto in zijn klasse. Bepaalde grotere modellen en zelfs SUVs met een relatief laag gewicht en zuinige motor kunnen zodoende meeprofiteren van de BPM kortingen.

Per 1 juli gaan de autoprijzen dus duidelijk veranderen. Een auto met het zuinigste energielabel A gaat 1000 euro goedkoper worden, een label-B model 500 euro, beide door lagere BPM-heffingen. Label C levert niets op en voor een onzuinig geëtiketteerde auto moet zelfs extra BPM worden betaald.

Sommige merken hebben al een voorschot genomen op die ontwikkeling. Toyota heeft de prijs van het kleinste model Aygo (met energielabel A) nu al met 1000 euro verlaagd en dat geldt ook voor de Citroen C1, het in joint venture met Toyota gebouwde zustermodel van de Aygo. Sneu is wel dat sommige kleine zuinige auto's waarvan het gewicht net iets hoger uitkomt dan het gemiddelde in hun klasse, de maximale subsidie mislopen. Fiat, de traditionele kleine-auto specialist, heeft daarom bezwaar aangetekend tegen de BPM-korting op basis van energie-etikettering.

Frans hybride met dieselmotor

Toyota voert wereldwijd inmiddels al enkele jaren de ontwikkeling en verkoop van hybride auto's aan. Maar het initiatief van PSA Peugeot Citroën om een hybride auto met dieselmotor op de markt te brengen, zou de hegemonie van de Toyota Prius hybride wel eens kunnen ondermijnen.

Een hybride auto combineert aandrijving van een conventionele verbrandingsmotor met elektrische tractie. Toyota maakt daarbij gebruik van een benzinemotor. Maar een dieselmotor is per definitie zuiniger. Als 's werelds grootste producent van dieselmotoren heeft PSA nu twee diesel-hybride's voorgesteld: een Peugeot 307 en een Citroën C4. Ze verbruiken 3,4 liter per 100 km, pakweg 1 op 30, en hebben daarmee een nominale CO2 uitstoot van 90 gram per 100 kilometer. Voor de toch al zuinige Prius is die waarde 104 gr/100 km.

De PSA heeft een start-stop systeem dat de dieselmotor uitschakelt wanneer geen tractie wordt verlangd, en een elektrische modus waarmee bij snelheden lager dan 50 km/uur helemaal elektrisch kan worden gereden. Ook wordt kinetische energie tijdens het remmen hergebruikt om accu's te helpen bijladen.

Eén probleem is nog onopgelost: dieselmotoren zijn (onder andere door hun roetfilter) duurder dan benzinemotoren. De twee voorgestelde modellen kunnen daarom vooralsnog niet concurreren, zelfs niet met de Prius. Daarom verwacht PSA niet dat deze hybride techniek voor 2010 op de markt kan komen. De komende vier jaar richt PSA zich niet zozeer op de techniek als wel op kostenreductie.

Handsfree inparkeren

Parkeren blijft voor sommigen een onmogelijke fysieke en mentale inspanning, ook na het behalen van een rijbewijs. Veel automerken kennen al waarschuwingssystemen voor parkeren, met of zonder tv-monitor. Toyota's Intelligent Parking Assist (IPA) 'meet' de parkeerruimte, omkadert die op een tv-monitor op het dashboard en stuurt de auto bij het inparkeren feilloos naar zijn plaats - zonder dat de bestuurder het stuurwiel aanraakt.

Het zit in het zogenaamde Synergy Tech pakket van Toyota Prius Hybrid en omvat tevens een dvd-navigatie met 'bluetooth', cd-speler voor MP3 en WMA bestanden en MP3 aansluiting, en is 3500 euro duurder dan de 25.700 euro kostende standaard Prius Hybrid.

Comeback voor de Opel GT

Een van Opels ikonen keert terug. In de jaren zeventig was de Opel GT - die eruitzag als een Chevrolet Corvette, met onder het koetswerk betrouwbare Kadett techniek - een ongekend succesnummer. In 1973 werd de laatste verkocht. Op de salon van Genève (2-12 maart a.s.) debuteert een nieuwe Opel GT die vanaf begin 2007 te koop is. Het is een echte sportwagen waarvoor GM een speciaal platform met achterwielaandrijving ontwikkelde. De nieuwe GT - een open tweezits roadster - wordt gebouwd in het Amerikaanse Wilmington (Delaware). Daar komen ook de aan de GT technisch vrijwel identieke Pontiac Solstice en Saturn Sky roadster voor de Amerikaanse markt vandaan.

Wim Oude Weernink