We gaan er even uit voor de reclame

In een land met een aantrekkende economie en een overbevolking aan financiële dienstverleners weten bankiers en verzekeraars als geen ander wat ze moeten doen: de boer op gaan.

Aegon lanceerde onlangs een nieuwe campagne om zijn merk nieuw leven in te blazen. De verzekeraars mogen in de financiële wereld een beetje als cowboys bekend staan, de nieuwe commercials kenmerken zich door hun zachte en tedere filmbeelden. Aegon stelt naar eigen zeggen de wil van eigenzinnige mensen centraal en laat Rintje Ritsma op een paar kale pianotonen en aanzwellende violen terugblikken op zijn carrière. En dan maar hopen dat de klanten straks een levenslooprekening bij de verzekeraar openen.

ABN Amro lanceerde vorig jaar al even lieve reclames, met tekenfilmpjes en de slogan 'meer mogelijk maken'. Afgelopen dinsdag bleken de bankiers inspiratie te hebben gevonden voor nieuwe slagzinnen. 'One bank, no boundaries', klonk het tot vervelens toe op de persconferentie over de jaarcijfers.

De bank denkt ook aan de kinderen. Op kwebbelaars.nl, een site van de bank, kunnen zij moppen lezen over breedbekkikkers, augurken of papegaaien. Ook de Belgenmoppen ontbreken niet, met het logo van de bank op de achtergrond.

Zou Fortis ook Belgenmoppen op zijn site zetten? Gisteren was het de beurt aan de Belgische-Nederlandse bank en verzekeraar voor een nieuwe merkencampagne. Het concern trekt de wereld in onder het motto 'Getting you there' en wil benadrukken dat het concern voortaan onder één vlag opereert. Met de Thalys als vehikel. Slim, want de trein verbindt Brussel, Parijs en Amsterdam, belangrijke zetels van Fortis in Europa. Maar de boodschap is niet altijd even doorgrondelijk. Gisterochtend plakte Fortis-topman Jean Paul Votron, als symbolische opening van de campagne, de sticker 'Groei2'op de Thalys. Het past in andere zwerfteksten van Fortis in het Frans, Nederlands en Engels (Durf2, Dare2, Onderneem2, Entreprendre2).

Alles leuk en aardig, maar als de financiële dienstverleners serieuze mededelingen moeten doen hebben zij daar vaak wat meer moeite mee.

Zie vanochtend Aegon.

De verzekeraar kwam met een persbericht van vier zinnen waarin een conflict met de fiscus uit de doeken werd gedaan over de aangiften over de jaren 1996-2005. Het goede nieuws: de ruzie is bijgelegd en de afspraken zullen 'enig positief effect' hebben op winst en vermogen. Zowel de uitleg over wat Aegon voor bedrijf is, en de juridische disclaimer was aanzienlijk langer dan de inhoudelijke mededeling. Terug naar Rintje.

Jeroen WesterJeroen Wester