Grande Punto vijzelt Fiats prestige weer op

Interessant bestuursorgaan, dat Centraal Bureau voor de Statistiek. In Heerlen en Voorburg houden nijvere ambtenaren tal van maatschappelijke onderwerpen tegen het licht en trachten er een systeem in te ontdekken. Dat systeem vervolgens wordt omgezet in een gestage stroom cijfers en grafieken die voor het overgrote deel en vaak ook nog gratis te bekijken zijn op hun elektronische databank of in het roemruchte, jaarlijks uitgegeven Statistisch Zakboekje.

De cijfers betreffende ons mobiliteitsgedrag zijn vaak onthutsend. Wist u dat 37 procent van de autobezitters dagelijks minder dan vijf kilometer met zijn voertuig aflegt en dat de gemiddelde autorit amper zestien kilometer lang is? Een regelrechte verspilling van kostbare leefruimte, schone lucht en brandstof.

De machtige autolobby negeert de beklemmende cijfers. Die presteert het om zijn tweejaarlijkse autotentoonstelling te voorzien van de pakkende titel The magic wheels of freedom. Terwijl ons wegennet jaar in jaar uit wordt geteisterd door eindeloze files. Omdat de (kopers)aandacht voor het fenomeen auto nog lang niet is weggeëbd, bedrijven en overheid er nog flink aan kunnen verdienen en er voorlopig geen alternatieven voorhanden zijn, is het langzamerhand de hoogste tijd dat ook de autofabrikanten zich eens gaan buigen over de zin en onzin van hun producten.

Enkele voorstellen: ontwerp auto's die niet langer zijn dan vier meter. Daarboven is het letterlijk overbodige dikdoenerij en onversneden praalzucht. Auto's worden te zwaar en verbruiken daardoor onnodig veel brandstof en kostbare grondstoffen. Bovendien is deze productiemethode hopeloos verouderd. De racewagens uit de Formule 1 bijvoorbeeld zijn lichtgewichten en toch oersterk en veilig voor de doldrieste bestuurders die bijna elke crash ongedeerd overleven. Twee airbags zijn meer dan voldoende, weg met de brandstof slurpende airconditioning. De topsnelheid dient beperkt te worden tot 130 en wegrijden zou pas mogelijk moeten zijn na het aangorden van de veiligheidsriemen. Allemaal simpele maatregelen die het energieverbruik en de veiligheid van alle weggebruikers ten goede zullen komen.

In de sedanklasse van rond de vier meter zijn er vele aanbieders: de prijzige en met prestige omhangen Volkswagen Golf bijvoorbeeld, de zeker zo goede maar beduidend goedkopere Ford Focus en laten we de Opel Astra niet vergeten. Fiat heeft het in deze klasse met zijn scherp getekende Stilo geprobeerd, maar is er jammerlijk mee gecrasht. Fiat doet vrolijk een hernieuwde poging met de Grande Punto, een vergrote versie van de in miljoenen aantallen ver-kochte Punto. Ze hebben zich er ondanks al hun financiële problemen niet met een gerestylede versie van afgemaakt, maar zetten de aanval in met een volledig nieuw model.

Fiats pr-afdeling heeft kans gezien om het complete Europese bestand aan autojournaille te laten opmerken dat de voorzijde toch zo doet denken aan een Maserati. Dom, want dit illustere merk uit de Fiat-stal staat nu niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid, afwerkingskwaliteit en hoge restwaarde. Er valt een Fiat Croma in te ontdekken, een S/V40 misschien, Volvo's dure interpretatie van de Ford Focus. Het is wel een buitengewoon aantrekkelijk koetswerk geworden. Auto's worden nu eenmaal op hun uiterlijk en merkuitstraling aangeschaft - krek dezelfde motieven waar mensen zich door laten leiden bij de keuze van hun partners.

Van Fiats prestige is niet al te veel overgebleven, maar met deze Grande Punto kan die hopelijk weer wat worden opgevijzeld. Zwart is de beste carrosseriekleur, de afwerking kan zich eindelijk meten met die van de concurrentie. Het interieur heeft niet het sobere van de Germaanse concurrenten, maar een aanstekelijke paapse uitstraling. Door het vele glas oogt het interieur ruim en licht, de forse stoelen zijn comfortabel maar dienen wel voorzien te zijn van de optionele lendensteunverstelling. Het oppervlak van de kunststof interieurdelen voelt hard en een tikkeltje goedkoop aan, maar is daarentegen gemakkelijk te reinigen.

Men heeft zich ingehouden wat betreft de aantallen opbergvakjes en aflegplekjes. Wegligging en stuurgedrag zijn bovengemiddeld, het wagengewicht en de rijgeluiden plezierig laag. Wat helaas niet gezegd kan worden van het tegenvallende brandstofverbruik.

Dit is een geslaagde poging om een scherp geprijsde en voor de leasemarkt interessante versie van de Golf, Focus of Astra op de markt te zetten.

Tekst en foto Freddy Rikken