Smullen van SS-worsten

De invloed van de thriller 'De Da Vinci Code' van Dan Brown reikt ver. Zo bedrukt de IJslandse worstfabrikant 'Slaturfelag Suderlands' zijn vleeswaren tegenwoordig met tekeningen van Leonardo da Vinci.

De reiziger die IJsland bezoekt, kan op de luchthaven Keflavik kiezen uit talrijke toeristische brochures. Een reisbureau uit het plaatsje Kopavogur (nabij Reykjavik) biedt excursies aan onder het motto op verkenning met KGB - de naam verwijst naar Kopavogur en niet naar de Sovjetrussische geheime dienst waar president Poetin zijn carrière begon. Je kunt in Reykjavik ook een bezoek brengen aan de CIA, wat staat voor Centre of Icelandic Art. De opvallendste slogan, die alle IJslanders kennen, doet denken aan een andere organisatie uit het verleden met een nog meer gevreesde naam dan KGB of CIA - SS, de beruchte Schutz Staffel van Hitler.

'Islendigar borda SS-pylsur' (IJslanders eten SS-worsten) staat in bloedrode letters op talrijke drive-in zaken waar snacks worden verkocht. SS staat in dit geval voor 'Slaturfelag Suderlands' (slachthuis van het zuiden), een vleesfabriek in het dorp Selfoss, de grootste producent van worstjes die sterk lijken op wat Amerikanen 'frankfurters' noemen. Een zacht broodje met zo'n dunne worst, bedekt met een lijntje zoetige mosterd, tomatenketchup en gedroogde gebakken uitjes, is een populaire snack, vooral na een avondje stappen.

Kenners in Reykjavik kopen hun broodje worst liefst bij een onooglijk tentje naast de lelijkste parkeerplaats in het stadscentrum, bij Laekjatorg. De verkoper daar had al lang de reputatie dat hij het beste product leverde. Dat werd nog eens bevestigd toen president Clinton, op bezoek in Reykjavik, zich daar enkele jaren geleden zo'n broodje met het SS-product liet aanpraten ('Mr. President, this is the best in the world') en met smaak verorberde.

'IJslanders eten SS-worsten' - de slogan zit er stevig in bij het snack-etend publiek, maar het slachthuis van het zuiden blijft campagne voeren, want de concurrentie is groot. Ruim een jaar geleden presenteerde SS een vele meters lange worst en dito brood in een fancy winkelcentrum. Gudni Augustsson, de IJslandse minister van Landbouw (die enkele honderden meters van het slachthuis woont) mocht het eerst bijten. Gudni die nooit moe wordt de verdiensten van de nationale landbouw en veeteelt te prijzen (ondanks de volgens de OESO, de club van rijke landen, hoogste subsidies ter wereld), hield daarna een lange lofrede op de SS-worst die zelfs de grootste liefhebbers deed verbleken.

SS heeft sinds kort iets nieuws bedacht. Het bedrijf lift mee met de hype over De Da Vinci Code, de bestseller van Dan Brown, die ook in IJsland uitstekend wordt verkocht. Veelal in paperback, maar ook in een kloeke, gebonden uitgave die maar liefst zeventig euro kost. SS maakt behalve worsten ook andere vleeswaren, vacuüm verpakt verkrijgbaar bij de supermarkt. Op de voorkant van deze verpakkingen zijn tekeningen van bekende IJslandse bergen te zien, op de achterkant zijn drie bekende tekeningen van Leonardo da Vinci afgedrukt . Of salami en gerookt lamsvlees daardoor beter smaken? Wellicht weten KGB en CIA meer.

Over twee weken, op Valentijnsdag, verschijnt in Nederland De Delta Deceptie van Dan Brown, de auteur van De Da Vinci Code. Het boek, over een schimmige geheime dienst, wordt in opdracht van Luitingh Sijthoff gedrukt in een oplage van 200.000 exemplaren.