Hogere winst Vedior

Dankzij de verbetering van de economie in de landen waar uitzendorganisatie Vedior actief is, groeide de winst van het bedrijf vorig jaar met meer dan een kwart, van 109 naar 139 miljoen euro. Ook de keuze van Vedior om zich meer te richten op vergroting van de winst dan van de omzet had een gunstig effect op die winst. Dit maakte Vedior vandaag bekend.

Het bedrijf is vooral geïnteresseerd in markten met een hogere winstmarge, zoals die voor hoger geschoold personeel. Deze diensten zijn goed voor slechts eenderde van de omzet, terwijl iets meer dan de helft van de bruto winst van 232 miljoen euro uit deze markten komt. Het doel is om zeventig procent van de omzet met deze diensten te behalen. Bestuursvoorzitter Zach Miles kon daar geen exacte limiet voor geven, maar sprak over een termijn van vijf jaar.

In Frankrijk, verantwoordelijk voor ongeveer 43 procent van de totale omzet, steeg de omzet 4 procent en het operationele resultaat 12 procent. In twee andere belangrijke landen voor het uitzendconcern, Nederland en de Verenigde Staten, steeg de operationele winst veel sterker. De VS was goed voor een 38 procent hoger resultaat, terwijl Nederland zelfs 43 procent beter presteerde. De nettowinst van Vedior kwam in 2005 uit op 158 miljoen euro tegen 125 miljoen euro in 2004. De omzet steeg 6 procent tot 6,85 miljard euro.