Wie is waar?

Naar de andere kant gegaan

De grootste tijdschriftenuitgever van Nederland, Sanoma, heeft een nieuwe verkoopdirecteur. Verkoop van advertentieruimte, wel te verstaan. Hans Germeraad (48), die al ad interim werkte bij het bedrijf, wordt per vandaag verantwoordelijk voor de advertenties bij de tijdschriften voor vrouwen en jeugd, over wonen en over algemene onderwerpen, zoals Viva, Flair, VT Wonen, Eigen Huis en Esta. Hij komt ook in het managementteam van het bedrijf.

Germeraad werkte 25 jaar bij nationale en internationale mediabureaus, zoals Initiative Media. “Ik adviseerde bedrijven over hun mediastrategie. Welk type media ze moeten gebruiken, hoe vaak, enzovoort.“ En nu moet hij bedrijven overhalen om in de Sanoma-tijdschriften te adverteren. “Om boeven te vangen heb je boeven nodig“, zegt Germeraad.

“De mediamarkt in Nederland is professioneel, en staat op een hoog niveau.“ Nederlanders zijn snel in het reageren op nieuwe ontwikkelingen in de media, anders dan bijvoorbeeld Duitsers. “Je kan hier snel schakelen. De industrie is klein, en iedereen kent elkaar.“ Hij is niet somber over de economische toekomst van Nederland. “Nee. We zijn een pragmatisch volk. Als er mogelijkheden zijn, springen we erin.“

Treinen blijven leuk

Iedere trein die in Europa grenzen overschrijdt, moet een Europees stempel van goedkeuring hebben. Er zijn bedrijven die daar hun werk van maken. Zoals het Nederlandse Railcert, waar Ad Pontier (55) sinds 1 januari directeur is. Het bedrijf is een van de vijf in Nederland die mogen vaststellen of toestellen, rails en bovenleiding aan Europese richtlijnen voldoen, en het enige dat dit voor alle systemen mag. Pontier was al betrokken bij de oprichting van Railcert in 1999 door Holland Railconsult en het Duitse keuringsbureau TÜV. Hij is de derde directeur. “Iedere fase heeft een eigen type management nodig“, zegt hij. “Nu is het tijd om even pas op de plaats te maken, en het bedrijf zó te organiseren dat we kunnen doorgroeien.“

Pontier: “Ja, ik speelde vroeger met elektrische treintjes.“ In Delft studeerde hij hoogspanningstechniek en was daarnaast leraar wis- en natuurkunde. Vervolgens ging hij bij toeleverancier voor de chipindustrie ASMI werken. Al snel ging hij zich bij Siemens met het spoor bezighouden. “We ontwikkelden het eerste computergestuurde beveiligingssysteem voor knooppunten, dat zorgt dat er nooit meer dan één trein op één stuk rails kan zijn.“ Sindsdien houdt hij zich in zijn werk louter met treinen bezig. En daarnaast? “Ik ben lid van een vereniging die regelmatig in sporthallen grote spoorsystemen bouwt.“

Blij met een Ei

De stichting Blij met een Ei heeft een nieuwe voorzitter. Jan Knoben (61) is vanaf 1 januari verantwoordelijk voor de voorlichting over eieren en pluimvee.

De stichting staat op beurzen, zoals de Margriet-fair en onderwijsbeurzen, en maakt lesmateriaal voor scholen. Ook op de website van de stichting is informatie te vinden. Aan het voorzitterschap verwacht Knoben een halve dag per week kwijt te zijn. Iedereen bij de stichting werkt als vrijwilliger, zegt hij. De meesten doen dat naast hun werk als pluimveehouder. Knoben heeft zijn ervaring opgedaan als adjunct-directeur van het controlebureau voor pluimvee en eieren. Daar heeft hij ook zijn benoeming aan te danken, denkt hij. “Want er waren wél concurrenten.“

personalia@nrc.nl