“Voetbal levert overheid geld op'

Voetbal heeft het afgelopen jaar 380 miljoen euro aan belastinginkomsten opgeleverd. Dat is ruim tweemaal zoveel als de 170 miljoen die de overheid vorig jaar aan kosten (subsidie, kosten accommodaties, veiligheid) voor het voetbal kwijt was.

Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de KNVB is verricht. Berekend is dat aan voetbal vorig jaar in totaal 2,5 miljard is besteed - tweemaal zoveel als in 2000. De clubs in het betaald voetbal en het bedrijfsleven dat op de een of andere manier aan voetbal is gelieerd, creëerden vorig jaar een toegevoegde waarde van 1,4 miljard euro. Uitgedrukt in werkgelegenheid is de voetbalsport goed voor 16.300 banen, een stijging van 2.100 in vijf jaar tijd.

Het onderzoek past in de discussie over de maatschappelijke waarde en kosten van sport(evenementen) die momenteel wordt gevoerd. Gezien de politiekosten en andere negatieve effecten van betaald voetbal kwam de regering vorig jaar met het plan om clubs te laten betalen voor bijvoorbeeld politie-inzet. Dat, berekende de KNVB eerder, zou betaald-voetbalclubs circa 13 miljoen euro kosten.

Los van de financiële effecten wordt in het rapport ook opgemerkt dat voetbal een belangrijke maatschappelijke functie heeft. “De amateurvereniging is dikwijls het sociale en sportieve middelpunt van een wijk of gemeenschap en dient als ontmoetingsplaats waar men dichter bij elkaar komt“, zo valt er te lezen. Maar ook wordt toegegeven dat voetbal niet ontkomt aan de maatschappelijke verharding en dat die op het veld zichtbaar is.

Momenteel zijn er 205.000 mensen in Nederland actief als vrijwilliger in het voetbal, maar het wordt wel steeds moeilijker om voldoende vrijwilligers te vinden. Wekelijks worden er 30.000 wedstrijden gespeeld.

Consumenten en vrijwilligers (tijdsinzet) besteedden vorig jaar 1,85 miljard euro aan voetbal. Via sponsoring telde het bedrijfsleven 485 miljoen euro neer. De overheid droeg 170 miljoen bij en dat is 50 miljoen meer dan in 2000 toen een vergelijkbaar onderzoek werd gehouden.

Vergeleken met vijf jaar geleden zijn de bestedingen aan voetbal met 60 procent gestegen. Behalve door inflatie is dat een gevolg van het grotere aantal leden bij de KNVB en door toegenomen stadionbezoek. Uitgaven aan kleding en schoenen zijn gelijk gebleven, als gevolg van de concurrentie op de sportartikelenmarkt.