Tequila bij Hot Spots

Op het filmfestival Rotterdam verandert Off Corso in Mexico of Johannesburg, al naar gelang de films die in het programma te zien zijn.

Gisteravond waren er quesadilla's en tequilla's te koop in Off Corso, een van de instellingen in Rotterdam waar het filmfestival te gast is. Het diner leverde een bescheiden bijdrage aan het programma-onderdeel Hot Spots. In Off Corso staat drie keer drie dagen een bepaalde stad centraal. Gisteren was de laatste dag van Mexico Stad. Daarvoor ging het om het Vilnius (zelfgemaakte worst) en vanavond begint Johannesburg (de kok weet het nog niet).

Volgens Kees Brienen, programmeur van Hot Spots, komt de keuze van de steden voort uit nieuwsgierigheid naar de context van een of twee opvallende films. Waar komen ze vandaan, waar horen ze bij, waar zetten ze zich tegen af? Voor Mexico City waren dat Batalla en el cielo van Carlos Reygadas en Sangre van Amat Escalante, twee films die een gruwelijk, hopeloos beeld geven van het leven in deze miljoenenstad. Hot Spots corrigeert zo het beeld dat uit die films oprijst; kennelijk is er toch een rijk cultureel leven. Gisteravond kwam als bewijs componist Alejandro Giacomann een lange lezing geven over de muziek die hij vroeger maakte bij lowbudget actiefilms.

Ook bioscoop Lantaren/Venster veranderde gisteren in een andere plek. Voor twee dagen streek daar de Cine Fantom Club uit Moskou neer, een belangrijke organisatie in de geschiedenis van de onafhankelijke film in Rusland. In de nadagen van de Sovjet-Unie begonnen de broers Aleinikov met het maken van “parallel cinema', films die buiten het staatssysteem werden geproduceerd. Twee jonge Russen, Andrej Silvestrov en Pavel Labazov, hebben het waagstuk nu wat melig herhaald. In Rotterdam gaat hun versie van de beroemde musical Volga Volga in wereldpremière, waarbij de film van Grigori Aleksandrov uit 1938 intact wordt gelaten, behalve dat het hoofd en de stem van actrice Ljoebov Orlova, een van de grote sterren van de Sovjetfilm, zijn vervangen door die van performancekunstenaar Vladislav Mamyshev-Monroe.

Cine Fantom Club is altijd blijven bestaan en is tegenwoordig een wekelijkse filmvertoning in een Moskouse bioscoop, een tijdschrift en een website. De discussies na afloop van de voorstellingen schijnen vermaard te zijn. In Rotterdam vlotte het niet zo, misschien doordat er meer Russen op het toneel zaten dan publiek in de zaal.