Telegraaf neemt belang in Sky Radio

Uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG) heeft samen met een investeringsmaatschappij van ING Bank de radiozenders van Sky Radio Ltd. overgenomen. Het consortium betaalt hiervoor 190 miljoen euro aan News Corporation van Rupert Murdoch. TMG krijgt zo een belang van 30 procent in de zenders Sky, Veronica en Classic FM, die in 2004 samen een marktaandeel hadden van 17,5 procent.

Volgens een woordvoerder van TMG past dit in de strategie van het concern om consumenten via zoveel mogelijk kanalen te bereiken. Het bedrijf heeft een optie op de overige aandelen, maar mag volgens de mediawet als grote krantenuitgever (ondermeer de Telegraaf) niet meer dan een derde van een radio-onderneming bezitten. TMG overweegt zijn twee Limburgse dagbladen te verkopen, waardoor het marktaandeel volgens TMG rond de bovengrens van 25 procent zou komen. Daarmee ligt de weg open om Sky Radio Ltd. geheel in te lijven.

Sky Radio, de op twee na best beluisterde zender van Nederland, heeft de laatste twee jaar marktaandeel verloren, volgens de TMG-woordvoerder doordat er “wat rock in het format was geslopen“. Nu dat er weer uit is, trekken de luistercijfers de laatste maanden weer aan.