Stork verlaat textieldruk en kantoren

Technische dienstverlener Stork stoot nog dit jaar zijn divisie textieldrukmachines af. Ook het onderdeel dat kantoren onderhoudt, wordt verkocht.

Dat heeft Stork vanmorgen bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. Over de verkoop van Stork Worksphere (kantooronderhoud) is Stork inmiddels in onderhandeling met diverse gegadigden. De verkoop van Stork Prints (textieldrukmachines) wordt eind van de zomer verwacht. Over geïnteresseerden wilde het bedrijf vanmorgen niets kwijt.

De inkrimping van Stork werd drie jaar geleden, kort na het aantreden van topman Sjoerd Vollebregt, al aangekondigd. Omdat Stork regelmatig kritiek uit de financiële wereld kreeg dat het bedrijf te veel een conglomeraat was van divisies zonder veel samenhang, wilde het concern één of meer onderdelen afstoten.

Stork gaat verder met de divisies Aerospace (onderhoud van vliegtuigen en productie van onderdelen), Food Systems (kippenslachtmachines) en Technical Services (installatie). Die drie divisies wil het uitbreiden door middel van acquisities. De onderneming heeft daarvoor voldoende middelen in kas.

Dat Stork de divisie textieldrukmachines (1.600 werknemers wereldwijd, van wie de helft in Nederland) afstoot, heeft te maken met het feit dat de textielindustrie zich steeds meer in Azië concentreert. Om rendabel te opereren zou Stork deze divisie moeten verplaatsen naar het Verre Oosten, maar dat kost veel geld.

De reden dat Stork Worksphere (1.500 werknemers, allen in Nederland) wordt afgestoten, heeft te maken met de al jaren moeizame kantorenmarkt, waar het bedrijf zich hoofdzakelijk op richt.

Stork behaalde vorig jaar een nettowinst van 93 miljoen euro, een record voor het bedrijf. In 2004 was dat 74 miljoen euro. De omzet bedroeg 1,8 miljard euro, 5 procent meer dan een jaar eerder.

Stork kondigde aan 300 tot 350 miljoen euro aan de aandeelhouders te retourneren in de komende drie jaar, in de vorm van een eenmalig extra dividend en inkoop van eigen aandelen.