Philips neemt van Philishave afscheid

De merknaam Philishave verdwijnt na 67 jaar productie van deze scheerapparaten.

Producent Philips, wereldmarktleider op het terrein van elektrisch scheren, brengt zijn scheerapparaten vanaf maart alleen nog onder de bedrijfsnaam Philips op de markt. Dat heeft een woordvoerder van het elektronicaconcern vandaag bevestigd.

Het besluit past in het streven van Philips om zijn producten een meer uniforme uitstraling te geven. Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten het merk Philips gunstiger beoordelen dan de merknaam Philishave, aldus een woordvoerder van het elektronicabedrijf. “We geloven dat we onder de naam Philips nog meer bekendheid krijgen op de scheermarkt.“

Merkendeskundige Rik Riezebos, van adviesbureau Brand Capital, verwacht niet dat Philips schade zal oplopen door het loslaten van de bekende merknaam. “De naam Philips geniet grote bekendheid en lijkt sterk op de naam Philishave. Gebruikers zullen dus niet het gevoel hebben dat “hun' merk helemaal verdwijnt.“

De merknaam Philips was vorig jaar 4,9 miljard euro waard, afgaande op de ranglijst van meest waardevolle merknamen die het Amerikaanse zakenblad Businessweek en het Amerikaanse onderzoeksbureau Interbrand jaarlijks opstellen. Daarop bezet Philips wereldwijd de 53ste plaats, de hoogste notering van een Nederlandse naam.

De eerste Philishave werd in 1939 gefabriceerd in Eindhoven. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 400 miljoen exemplaren van het scheerapparaat verkocht.

Verkoop- en omzetcijfers over het afgelopen jaar worden niet vrijgegeven, maar de divisie huishoudelijke apparaten, waar de scheerapparaten onder vallen, laat traditiegetrouw hoge marges zien.

Philips laat weten dat het ook van plan is de merknaam waaronder het scheerapparaten verkoopt in de Verenigde Staten, Norelco, komend jaar op te geven. Op dit moment staan nog beide merknamen op het scheerapparaat.