Minder winst voor Google dan verwacht

Zoekmachine Google heeft gisteren voor het eerst sinds zijn beursgang in augustus 2004 de analisten teleurgesteld. Het bedrijf rapporteerde over het laatste kwartaal een winstgroei van 82 procent vergeleken met dezelfde periode in 2004. Maar beleggers hadden minstens een verdubbeling verwacht. Het aandeel Google daalde in de handel nabeurs met zo'n 12 procent, waardoor zo'n 16 miljard dollar aan aandeelhouderswaarde verloren ging.

De winst van Google bedroeg in het laatste kwartaal 372 miljoen dollar (307 miljoen euro). De omzet voldeed wel aan de verwachtingen. Die steeg met 86 procent tot 1,9 miljard dollar.

Google is sinds zijn beursgang een succesverhaal, de koers van het aandeel verviervoudigde in die tijd. Het bedrijf heeft nu een beurswaarde van zo'n 126 miljard dollar, meer dan tien keer zoveel als autofabrikant General Motors waard is. De laatste maanden vroeg men zich hardop af of de astronomische waarde van Google wel gerechtvaardigd was, maar tot dusverre bleven de meeste analisten bij hun optimistische koopadvies. Deze maand dook zelfs een analist op van Caris & Co die vond dat het aandeel Google wel 2.000 dollar waard zou kunnen worden, in plaats van de 432 dollar nu.

Nu Google voor het eerst de hooggespannen verwachtingen niet heeft kunnen waarmaken of overtreffen, zoals het gewoonlijk doet, is het de vraag of het aandeel zo in de gratie blijft. “Deze tegenvaller kan het einde inluiden van de love affair die investeerders met het aandeel Google hebben“, zei analist Scott Kessler van Standard & Poor's tegen persbureau AP. Twee weken geleden had het aandeel Google al een forse daling doorgemaakt, nadat het bedrijf had geweigerd gegevens over zoekopdrachten van consumenten te geven aan de overheid.

Eerder deze week overkwam internetbedrijf Yahoo ongeveer hetzelfde als Google. Het bedrijf rapporteerde een vergelijkbare winstgroei als Google over het laatste kwartaal (83 procent), en ook toen daalde het aandeel van het bedrijf omdat beleggers hadden gerekend op meer. Toen zeiden analisten nog dat Yahoo het weliswaar goed deed, maar dat “het bedrijf toch niet zo goed gebruik weet te maken van de enorme groei van de internetadvertentiemarkt als Google“.

Google's financieel directeur G. Reyes weet de “tegenvallende' resultaten aan onverwacht hoge belastingen. Ook de kosten stegen. Google gaf twee keer zoveel uit aan marketing en verkoop als een jaar eerder. Ook nam het bedrijf 700 nieuwe mensen aan. Het management heeft aangegeven dat de kosten verder stijgen, omdat het bedrijf veel investeert in lange-termijnprojecten waar nog geen geld mee wordt verdiend, zoals het doorzoeken van boeken.