God is my DJ

Het is opvallend wat je allemaal níet ziet in Carin Goeijers` documentaire over de drijvende kracht achter ID&T, dansfeestorganisator Duncan Stutterheim. Wat voor financiële tips gaf zijn vader toen het slecht ging met zijn bedrijf? Wat is er precies besproken tussen Stutterheim en Joop van den Ende? Aan welke partij heeft ID&T nou uiteindelijk zijn verliesmakende radiostation SLAM!FM verkocht? Een meer cruciaal gebrek is dat de toeschouwer totaal geen inzicht krijgt in de drijfveren van Stutterheim. Wat beweegt hem nou eigenlijk om groots opgezette housefeesten te organiseren als Sensation White? Wat we wel te zien krijgen, is een rommeltje. Wie is nou eigenlijk wie bij ID&T? Waarom moeten wij naar privé-opnamen van een begrafenis kijken? Dit is jammer, want Stutterheim lijkt een interessant figuur te zijn die zijn bedrijf met ijzeren hand bestuurt. Zó moet het gebeuren en niet anders.

Carin Goeijers had het geluk dat ze Duncan volgde in de tijd dat het niet zo goed ging met ID&T. Maar de filmmaakster is zo gefixeerd op het persoonlijke drama in Stutterheims leven, het verlies van zijn broer Miles, dat dit economische drama vrijwel naar de achtergrond verdwijnt. Terwijl juist hieruit de beste scènes voortvloeien. Stutterheim die zijn personeel toespreekt over aanstaande ontslagen die net ervoor koelbloedig zijn besproken binnen de directie, Stutterheim die zijn radiodirecteur gedecideerd meedeelt dat deze wat hem betreft beter verkocht kan worden en nog wat incidenten waaruit blijkt dat je maar beter ja tegen hem kan zeggen.

God is my DJ. Regie: Carin Goeijers. In: 5 bioscopen

The Ice Harvest

Eind jaren tachtig en begin jaren negentig werden er heel veel van gemaakt: films die hun inspiratie haalden bij de klassieke film noirs uit de jaren veertig en vijftig. De neo-noirs - zoals ze al snel gedoopt werden - onderscheiden zich van hun illustere voorgangers door het gebruik van kleur, het wél laten zien van de stomende seks en brute moorden, en immorele eindes waarin de held of heldin wegkomt met de misdaad. The Ice Harvest is een nakomertje die niets toevoegt aan het subgenre. Er spelen fijne acteurs in mee als John Cusack, Billy Bob Thornton en Connie Nielsen als de ultieme `femme fatale`, maar de uitwerking van de plot is al net zo mechanisch als de raderen van het onontkoombare noodlot dat de personages treft. En zelfs bij een aantal neo-noirs - zoals John Dahls The Last Seduction - waren de personages wat sympathieker en hun daden beter gemotiveerd dan in The Ice Harvest. Film noir en neo-noir waren altijd al heel cynisch in hun visie op de menselijke driften en hebzucht, maar dat cynisme was historisch ingebed in naoorlogse desillusies of het materialistische yuppentijdperk, hier is het slechts een leeg gegeven. AW

The Ice Harvest. Regie: Harold Ramis. Met: John Cusack, Billy Bob Thornton, Connie Nielsen, Oliver Platt. In: 8 bioscopen.

The Descent

Zes vrouwen maken elk jaar uitstapjes en doen dan aan extreme sporten zoals wildwatervaren. Nadat het dochtertje van een van hen is omgekomen gaan ze, om haar op te beuren, met z'n allen een nog onontdekte grot in. Bij de afdaling komen ze steeds meer in de problemen. De enige weg terug stort in en waar de uitgang zich bevindt, is een raadsel. Horrorregisseur Neil Marshall (Dog Soldiers) laat op overtuigende wijze hun toenemende paniek en afnemende solidariteit zien. Dan komen er wat creaturen voorbij en horen we onheilspellende geluiden. Aha! In de grot bevindt zich een gedegenereerde soort die door de duisternis in de grot blind zijn maar hun prooi feilloos vinden door gebruik te maken van de akoestiek van de claustrofobische ruimte. Dan is het gedaan met de psychologische studie naar vrouwen in crisis en is het tijd voor bloederige taferelen. Die zijn soms door het gebruik van fakkels en noodvuurpijlen prachtig uitgelicht, maar vaak is moeilijk te zien wie er precies belaagd wordt. En ten slotte kan het je helemaal niet meer schelen wie er wel of niet overleeft. AW

The Descent. Regie: Neil Marshall. Met: Shauna McDaonald, Natalie Mendoza, Alex Reid. In: 29 bioscopen.