Zoeken naar goud op web-tv

Het bewijs dat de wereld van de internettelevisie al net zo concurrerend is als die van de gewone televisie, bleek gisteren toen de grootste Amerikaanse internetprovider, America Online, zijn nieuwste reality-programma aankondigde voor webtelevisie. AOL gaat de show Gold Rush maken, waarbij de deelnemers op zoek gaan naar 1,6 miljoen dollar in goud, dat verborgen ligt op dertien verschillende locaties in de Verenigde Staten. De show zal dit jaar alleen via internet worden uitgezonden.

Een belangrijke concurrent van AOL, het internetbedrijf Yahoo, is samen met filmregisseur Steven Spielberg al maanden bezig met het ontwikkelen van een eigen speurneuzenprogramma, Treasure Hunt, dat eveneens voor het web is bedoeld.

Drie mensen die bekend zijn met het project van Yahoo, zeggen nu dat producent Burnett van Gold Rush op de hoogte was van de plannen voor Treasure Hunt toen hij samen met Yahoo werkte aan een ander project. Burnett zegt zelf dat hij al heel lang een programma over een speurtocht wilde maken en dat tijdens een lunch - 'maanden geleden' - met Spielberg bleek dat ze met hetzelfde idee rondliepen. (Copyright Los Angeles Times)