Winkelier: Edah was stuurloos schip

Winkeliers verkeren in onzekerheid, nu Laurus de 320 Edahs en Konmars wil verkopen. Maar er heerst ook opluchting.

'Wij zijn heel bezorgd over de toekomst, maar ook opgelucht dat we eindelijk een kant op gaan', zegt W. Wolven, manager van het Edah-filiaal aan het Judas Taddeusplein in Eindhoven. 'De laatste jaren voeren we als een stuurloos schip over het water.'

Met 'wij' bedoelt Wolven de 51 zelfstandige Nederlandse ondernemers met een Edah-winkel.

'Onze franchise-organisatie heeft advocaten en andere deskundigen ingeschakeld die privé-onderhandelingen gaan voeren met een toekomstige eigenaar van Edah - wie het ook wordt', legt Wolven uit.

Wie zal het worden? 'Er zijn allerlei scenario's mogelijk.' Maar het zou Wolven (en de franchise- organisatie) niet verbazen als het Belgische Colruyt in beeld komt. Wolven heeft in het Brabants Dagblad (editie Meierij) 'dure advertenties' gezien van dat concern. 'Die Belgen prijzen onder meer hun zeeppoeder aan. Waarom? Is het treiteren of werken ze aan hun naamsbekendheid op de Nederlandse markt, die ze straks willen gaan veroveren?'

Hij zegt overtuigd te zijn dat het met Edah fout ging toen Edah, Konmar en Super de Boer onder één vlag kwamen bij Laurus. Van echte concurrentie was toen geen sprake meer, oordeelt hij, en hij geeft een voorbeeld: 'Stel, Edah mag stunten met Bavaria bier, tegen een lage prijs. Maar Edah verkoopt slechts de helft. Waar gaat de andere helft dan naar toe? Juist, naar Super De Boer en Konmar die het voor nog scherpere prijzen moeten verkopen.'

Bovendien, meent Wolven, had Laurus altijd meer vertrouwen in Super de Boer dan in Edah. 'Wij werden achtergesteld.'

Bedrijfsleider Erik Minnaert van een van de twee Konmars in Rotterdam vindt het nieuws over de aanstaande verkoop 'erg, heel erg zelfs'. Minnaerts Konmar aan De Vijf Werelddelen op de Kop van Zuid maakt 'een redelijke winst'. Vooral op zondag is er veel winkelend publiek te vinden, 'dan maken we 30 procent van onze weekomzet'. Bij zijn Konmar, zegt Minnaert, halen mensen geen boodschappen, maar winkelen ze: 'Boodschappen doen is: je eerste levensbehoeften en een enkele impulsaankoop. Mensen die winkelen, nemen de tijd. Ze vinden de winkel gezellig.'

Deze Konmar is 3.400 vierkante meter groot. Er werken 122 mensen. 'Die voelen zich nu onzeker. De winkel zal wel blijven bestaan. Maar in welke vorm? Een nieuwe eigenaar heeft weer nieuwe ideeën. Terwijl wij juist zo tevreden zijn over onze formule.'

achtergrond: pagina 13

    • Gretha Pama Guido de Vries