Schermen met schermen in Las Vegas

Ieder jaar bezoeken gadget-liefhebbers de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Daar worden en passant ook de grote technologische veranderingen aangekondigd.

Rare gadgets waren er op de CES in overvloed. Dat kan ook haast niet anders, met liefst 2.500 exposanten die hun waren uitstalden voor 150.000 bezoekers. Zo presenteerde het Taiwanese bedrijf Hannspree tv's in de vreemdst mogelijke uitvoeringen: in de vorm van stripfiguren zoals Batman, maar ook voor kinderen bedoelde diervarianten zoals giraffe- en leeuw-schermen.

Sowieso lag tijdens de 2006-editie van CES veel nadruk op video-ontwikkelingen. De Amerikaanse fabrikant Emagin liet bijvoorbeeld de Z800 3DVisor zien. Dat is een 'videobril' - bedoeld voor liefhebbers van spelletjes - die volgens de fabrikant de illusie geeft dat de speler kijkt naar een scherm van drie meter groot.

Veel Aziatische fabrikanten leken verwikkeld in een wedstrijd 'Wie kan het grootste scherm bouwen'. Winnaar was Matsushita, in Europa vooral bekend van het merk Panasonic. Matsushita liet een plasma-tv zien met een doorsnee van liefst 103 inch, oftewel een krappe 262 centimeter. LG greep met 102 inch (259 centimeter) net naast de hoofdprijs. Ook lcd-televisies deden mee aan de groei naar groter: Samsung presenteerde naar eigen zeggen 's werelds grootste exemplaar, met een doorsnee van 82 inch (208 centimeter).

Een op het eerste gezicht minder opvallende gadget was de Sony Reader, een apparaat dat niettemin de potentie heeft een mediarevolutie teweeg te brengen.

De Sony Reader is de eerste geslaagde toepassing van zogeheten elektronisch papier. Dit is een materiaal dat, net als een beeldscherm, steeds andere teksten kan vertonen, maar dan met een hoog contrast dat tot dusver alleen voor drukwerk was weggelegd. Zo heeft elektronisch papier geen last van directe lichtinval. Het scherm van de Sony Reader lijkt dusdanig veel op echt papier dat een bij de presentatie aanwezige journalist aanvankelijk dacht dat hij een dummy-exemplaar in handen had.

De Reader combineert deze hoge beeldkwaliteit met de gemakken van de ingebouwde computer, zoals een opslagcapaciteit van 80 boeken in het formaat van een groot uitgevallen agenda.

Maar een onmiddellijke doorbraak van de Reader is gezien de verwachte adviesprijs van 349,99 dollar (289,39 euro) niet heel waarschijnlijk. Bovendien wordt het apparaat pas in de loop van dit jaar op de markt gebracht.

Sony-woordvoerder Niels Broekhof zegt desgevraagd nog niet te weten of en zo ja wanneer de Reader in Nederland verkrijgbaar zal zijn.

Intel maakte op de CES bekend het multimediapad op te gaan. Het bedrijf verdient nu nog vooral zijn geld met het maken van microprocessoren, de chips die het hart vormen van pc's. Maar Intel vermoedt dat televisiekijken via internet, zoals Versatel en Talpa nu al in Nederland aanbieden, een grote toekomst te wachten staat. Om van die verwachte hausse te profiteren, lanceerde Intel-topman Paul Ottelini op de CES een nieuwe strategie voor het bedrijf, onder de naam 'Viiv' (rijmt op Engels 'life').

Viiv is een samenwerking tussen Intel, Microsoft en een aantal grote entertainmentbedrijven, waarbij consumenten via internet films, muziek en videoclips kunnen bekijken, zolang ze maar beschikken over een apparaat dat met Viiv-chips van Intel is uitgerust. Dat kan een pc zijn, maar ook een laptop of een zogeheten settopbox, een kastje dat bovenop de tv wordt geplaatst om digitale tv door te geven.

Het is voor Intel te hopen dat Viiv aanslaat: kort na de CES moest het concern een winstwaarschuwing voor 2006 uitgeven.

Dan verging het zoekmachine Google beter. Topman Larry Page lanceerde op CES met veel bombarie het Google Pack (http://pack.google.com/), een pakket gratis software. Page was nauwelijks uitgesproken, of het aandeel van het bedrijf was weer eens gestegen.

    • Arjan Dasselaar