Kordate Kroos is zingend nog beter

Voorstelling: Zoetgevooisd, door Sara Kroos. Regie: Jessica Borst. Gezien: 26/1 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 31/5. Inl. 071-5133985, www.harrykies.nl

Na twee soloprogramma's laat Sara Kroos zich voor het eerst vergezellen door twee muzikanten. Ze komt nu op als een zangeres, loopt naar de microfoon en zingt een koesterend liefdesliedje dat geheel bij de titel Zoetgevooisd past - alsof ze ditmaal haar uitdagende, gespierde cabaretstijl heeft ingeruild voor de ingetogen sfeer van een liedjesprogramma. Maar zodra het nummer afgelopen is, begint ze een reeks alledaagse miniatuurtafereeltjes te beschrijven die allengs steeds grappiger worden. En al gauw blijkt dit derde programma een zorgvuldig weefsel van verhalen, liedjes en geluidseffecten te zijn, waarin ook haar kordate kant weer volop de ruimte krijgt.

Het programma waarmee Sara Kroos ruim vier jaar geleden - op haar twintigste - debuteerde, ging over het komische en soms ook schrijnende contrast tussen het romantische ideaal en de nuchtere werkelijkheid. Haar tweede stond vooral in het teken van vrouwenwraak op mannenmisdragingen. En dit derde ontvouwt zich als een hartgrondige oproep om de teugels vaker te laten vieren, en een eind te maken aan het doodzwijgen en oppotten.

Met veel fantasie en zwarte humor, en soms schaamteloos scabreus, toont ze in allerlei voorbeelden aan hoe verkeerd het kan gaan als de donkere kanten van het menselijk karakter worden weggedrukt en ontkend. Ze beschrijft de hunkerende jonge vaders 'waar alles thuis naar Zwitsal ruikt', maar maakt ook duidelijk dat een vrouw niet altijd in de stemming is om verleidelijk te zijn: 'Negen van de tien keer als een vrouw bukt, wil ze gewoon iets oprapen.'

En net zo grillig als haar verhalen zijn de liedjes die Sara Kroos zingt. Moeiteloos wisselt ze stevige popnummers af met intieme chansons, waarbij gitarist Bas Mulder en muzikaal leider Martijn Breebaart steeds een toepasselijke toon treffen. Breebaart kan teer pianospelen, maar ook ritmische ruis en bonkende beats uit zijn toetsen halen, terwijl Mulder zijn gitaar laat grommen en gieren. Gedrieën maken ze een veelkantige voorstelling waarin Sara Kroos zo mogelijk nog meer allure heeft gekregen.

    • Henk van Gelder