De religie van Viktor & Rolf

Na de column van Joost Zwagerman in Leven &cetera van twee weken geleden over het démasqué van modeontwerpers Viktor & Rolf uit hun giroblauwe leeuwenpakjes, toch maar weer eens televisie gekeken in de hoop de gewraakte commercial voorbij te zien komen. Nou, dat is nog niet eenvoudig. Je hebt van die dagen dat de complete programmering van zo'n 43 kanalen louter en alleen uit reclame blijkt te bestaan. En je hebt dus van die dagen dat de utopische droom van reclamevrije televisie al zappend bijna aangebroken lijkt.

MARSMANNETJES: Victor & Rolf Foto Michael Kooren 31-01-2003, Utrecht, Opening Tentoonstelling Centraal Museum WOMAN door Victor en Rolff. ( vivian Westwood was door extreem slechte weersomstandigheden in engeland verhinderd. ) Op de foto leidt de conservatrice van de tentoonstelling Victor (l) en Rolff langs de collecties. foto Michael Kooren. Kooren, Michael

Uiteindelijk lukte het om enkele fragmenten op te vangen van twee Postbank-leeuwen met bril, model en upsidedown-jurk, dus dat moeten ze geweest zijn. Maar wie zegt mij dat Viktor Horsting en Rolf Soeren ook werkelijk in dat blauwe pluche verstopt zaten? Een hippe bril maakt nog geen modeontwerper. En al helemaal niet van een mansgroot knuffelbeest.

De zelfspot, die een beetje giechelige, ja licht aangeschoten kwajongenssfeer die om het reclamefilmpje hangt, staat in ieder geval haaks op het documentaireportret dat filmmaakster en producente Femke Wolting van het modeduo maakte. Viktor & Rolf: Because We're Worth It, is observerende film van het beste soort. Je krijgt het idee dat de camera ongeveer overal bij was, in 2004, toen hun L'Oreal-parfum 'Flowerbomb' werd gepresenteerd en er kleding moest worden ontworpen, modellen geselecteerd, materialen uitgekozen en over imago's en doelgroepen nagedacht. Maar wie Viktor & Rolf nu zíjn, wat hun drijft, wat die welhaast telepathische samenwerking nu zo bijzonder maakt, of ze nu eigenlijk wel van de vrouwen houden voor wie ze kleding ontwerpen, of dat ze ze eigenlijk willen straffen voor hun lichamen - het blijft allemaal in het ongewisse. Bij veel documentaires is dat een reden om als kijker maar af te haken. In het geval van Viktor & Rolf: Because We're Worth It ga je daardoor nog eens extra op het puntje van je stoel zitten in de hoop dat je als een ontdekkingsreiziger in modeland het raadsel van die twee marsmannetjes kan ontcijferen.

Uit een filmpje met restmateriaal, dat tamelijk nauwkeurig de voorbereidingen voor de presentatie van de zomercollectie van 2004 volgt, blijkt hoe raak Woltings blik op het werk van de twee was. In dit slechts beperkt gemonteerde materiaal zien we dat Viktor & Rolf altijd zorgelijk kijken, altijd een stapje terug doen, altijd peinzen, zich altijd omringen met bonestaak-mensen. Er is bijna niets van het clichébeeld van de swingende, destructieve modewereld in te ontdekken. Het is iets tussen wetenschappelijke en religieuze ascese in. Maf en fascinerend om te zien hoe de twee modekunstenaars in hun streven naar schoonheid zich niet blij maar plechtig gedragen.

Dana Linssen

Viktor & Rolf: Because We're Worth It Film: **** Extra's:**
    • Dana Linssen