Verlies bij General Motors

De grootste autofabrikant ter wereld, General Motors, heeft vorig jaar voor het eerst in dertien jaar verlies geleden. Het bedrijf verloor 8,6 miljard dollar (7 miljard euro).

Voor General Motors (GM) was 2005 al een moeilijk jaar, maar het verlies in het vierde kwartaal was bovendien hoger dan analisten hadden verwacht. De problemen van GM zijn vergelijkbaar met die van de twee andere grote Amerikaanse autofabrikanten, Ford en DaimlerChrysler. Zo vinden de voorheen populaire luxe terreinwagens (SUV's), die veel brandstof gebruiken, minder aftrek nu de benzineprijzen gestegen zijn.

Beleggers toonden zich ontevreden over de cijfers. Het aandeel GM sloot gisteren 3,4 procent lager op 23,05 dollar. Zes maanden geleden was het nog 37,50 waard.

'Het afgelopen jaar kwamen twee zwaktes van onze Amerikaanse divisie duidelijk naar voren', zei GM-bestuursvoorzitter R. Wagoner. 'We hebben reusachtige kosten door afspraken uit het verleden. Verder kunnen we onze vaste kosten niet aanpassen aan dalende inkomsten.'

Eerder deze maand maakten GM en Ford bekend tienduizenden werknemers te ontslaan en een aantal fabrieken te sluiten. Deze week kondigde DaimlerChrysler aan 6.000 werknemers extra te ontslaan. Dat bedrijf is al langer bezig in te krimpen.

GM verliest al jaren marktaandeel aan Aziatische autofabrikanten. De Japanse concerns Nissan en Toyota hebben samen een marktaandeel van 36,5 procent in de Verenigde Staten. GM zag zijn aandeel in de VS van ruim 50 procent dalen tot een kwart.

GM's verlies over het vierde kwartaal bedraagt 4,8 miljard dollar. Daarvan is 1,3 miljard gereserveerd voor fabriekssluitingen en ontslagen. Ook is een voorziening van 2,3 miljard dollar getroffen voor Delphi, een inmiddels afgestoten dochterbedrijf. Delphi heeft uitstel van betaling aangevraagd. Als het failliet gaat, moet GM Delphi's verplichtingen aan werknemers overnemen. Dat kost maximaal 12 miljard dollar.

Financieel bestuurder F. Henderson noemde de jongste cijfers van GM 'onacceptabel'. Grootaandeelhouder K. Kerkorian, die 9,9 procent bezit, wil dat er stevig wordt ingegrepen bij het concern.