Singapore overtreft bod Dubai op scheepvaartconcern P&O

Het havenbedrijf PSA uit Singapore heeft het overnamebod van Dubai Ports (DP) World op het Britse scheepvaart- en containerconcern P&O van twee maanden geleden overtroefd met een bod van 3,53 miljard pond (5,2 miljard euro). SLaagt het bod, dan wordt PSA 's werelds grootste containerbedrijf.

De raad van bestuur van P&O heeft de aandeelhouders vanmorgen aangeraden akkoord te gaan met het bod van 4,70 pond per aandeel. Het bod van PSA, eigendom van de Singaporese regering, ligt 6 procent hoger dan dat van DP World van november.

Deskundigen sluiten niet uit dat de overnamestrijd om P&O nu pas echt losbrandt. Aangenomen wordt dat het bedrijf uit Dubai, dat de laatste jaren sterk is gegroeid, alsnog bereid is meer te bieden dan de 4,43 pond per aandeel uit november. Op de Londense beurs sloot het aandeel P&O gisteren op 5,07 pond.

Naast PSA en DP World zijn er nog twee grote haven- en containerbedrijven in de wereld, Hutchison uit Hongkong en APM, dat wordt beheerst door het Deense Maersk. Tot dat laatste concern behoort P&O Nedlloyd. Vorig jaar verkocht P&O zijn aandeel daarin voor 381 miljoen pond.

P&O maakte vorig jaar een winst van 170 miljoen pond op een omzet van 3,1 miljard pond. Het belangrijkste project van P&O is de aanleg van een nieuwe haven aan de monding van de Theems voor 1,5 miljard pond.

Een heikel punt bij de overnamebesprekingen vormde het tekort in de fondsen, die voor de pensioenen van P&O-werknemers zijn gereserveerd. Net als eerder DP World heeft PSA zich bereid verklaard hiervoor een goede voorziening te treffen.

Het 169 jaar oude P&O speelde in zijn gloriejaren een hoofdrol bij het vervoer van passagiers en vracht naar alle uithoeken van het Britse koloniale rijk. Na de oorlog legde het bedrijf zich meer toe op de vrachtvaart en havens.