Zetsche zet mes rigoureus in DaimlerChrysler

Slechts vier weken na zijn aantreden als topman van DaimlerChrysler heeft topman Dieter Zetsche een aantal rigoureuze plannen ontvouwd.

Hij schrapt 6.000 banen bij het concern boven het al eerder aangekondigde verlies van 8.000 banen bij Mercedes-Benz. Er werken in totaal 380.000 mensen bij DaimlerChrysler.

Tijdens een conference call kondigde Zetsche aan dat hij het schrappen van 6.000 banen onder het administratieve personeel, dat een jaarlijkse bezuiniging oplevert van 1 miljard euro, mindert beschouwt als een sanering als wel een “cultuuromslag“ bij DaimlerChrysler, dat onder zijn voorganger Jürgen Schrempp was uitgegroeid tot een “bureaucratische organisatie“. Zetsche verhuist Daimlers bedrijfsleiding van Stuttgart-Möhringen naar de fabriek in Stuttgart-Untertürkheim. Het bedrijf houdt twee hoofdkantoren, in Stuttgart-Untertürkheim en Detroit.

Zetsche denkt dat dit de integratie en samenwerking tussen Daimler en Chrysler sterk zal verbeteren. Als voormalig topman van DaimlerChrysler in Detroit heeft Zetsche de reputatie opgebouwd van een harde saneerder. Hij ontsloeg 30.000 werknemers in de Verenigde Staten en sloot zeven fabrieken.

Chrysler is winstgevend. In tegenstelling tot de andere grote fabrikanten uit Detroit, Ford en General Motors, die veel later zijn begonnen met saneren.

De ondernemingsraad van DaimlerChrysler verzet zich tegen de plannen. De bonden hadden eerder bedongen dat er tot 2012 geen gedwongen ontslagen zouden vallen bij Daimler.

Zetsche neemt met de nieuwe saneringen duidelijk afstand van het beleid van zijn voorganger Schrempp, die in de ogen van de aandeelhouders “de grootste kapitaalvernietiging ooit bij het bedrijf heeft gepleegd“.

DaimlerChrysler concentreert zich volledig op de productie van auto's en vrachtwagens. Maar zowel de goedkoopste auto (Smart) als het duurste product (Maybach) verkeert in moeilijkheden. De bedenker van de Smart, de Zwitser Hayek, verwijt Daimler dat het concern het stadsautootje veel te duur heeft gemaakt.