“Prijs is niet meer het enige dat telt'

Supermarktketen C1000 zet de aanval in op zijn grote concurrent Albert Heijn met een nieuwe winkel. “Wij zijn aan het upgraden, Albert Heijn aan het downgraden.“

Jan Brouwer Foto Merlin Daleman Dhr. Jan Brouwers. Nieuwe C1000*. Nuenen, 24-01-06 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Net zoals bij de testsupermarkt die Albert Heijn vorige maand opende in het Noord-Hollandse Heemskerk, zijn lage prijzen en gemak de sleutelwoorden van de nieuwe C1000. Het Brabantse Nuenen had vanochtend de primeur van het nieuwe concept van C1000, een supermarktbedrijf dat met 462 winkels de grootste en krachtigste concurrent is van Albert Heijn. Als over een jaar de kinderziektes eruit zijn worden vrijwel alle C1000-winkels omgebouwd.

De testwinkels van Albert Heijn en C1000 lijkenop elkaar. Behalve gemak (veel kant-en-klaarmaaltijden) en prijs (vele procenten lager dan bij de huidige AH en C1000), is dat snelheid. De winkel van C1000 is overzichtelijk, waardoor de bezoekers snel weten waar producten liggen. Ze kunnen die boodschappen via een makkelijke route bereiken.

Zowel AH als C1000 heeft flink gesneden in het bedienend personeel. Zo is bij C1000 de helft van de twaalf kassa's vervangen door scankassa's, waarbij klanten zelf hun boodschappen afrekenen.

C1000 zet meer technologie in. De winkel in Nuenen heeft tien terminals waar klanten menu's kunnen samenstellen of bijpassende wijn kunnen uitzoeken. Centraal in de winkel staat een terminal waarmee bezoekers digitale foto's direct kunnen printen, ringtones en muziek kunnen downloaden of prepaid telefoonkaart kunnen opwaarderen.

Voorin de winkel staan meterslange machines met diefstalgevoelige artikelen en kleine boodschappen, zoals scheermesjes, snoep, (sterke) drank en batterijen. Met een bonnetje van de caissière kan de klant de boodschappen uit de machines halen.

Voordat C1000 aan het nieuwe ontwerp begon, werden honderden consumenten uitgebreid gesproken. “Klanten gaan ervan uit dat de prijzen laag zijn“, zegt marketingdirecteur Rein van de Wal van Schuitema, het moederbedrijf van C1000. “Dat is het startpunt. Daarnaast wil de consument gemak en verrassing.“

Gemak door overzicht in de winkel, maar ook door de mogelijkheid snel boodschappen te kunnen doen. Elke dag biedt C1000 in Nuenen vijf nieuwe dinervoorstellen aan in vitrines waar alle ingrediënten bij elkaar staan. Van de Wal: “Veel mensen vragen zich af: “Wat moet ik vandaag nou weer eten?“

Verrassing vult de nieuwe C1000 in door veel eigen producten te ontwikkelen onder het eigen huismerk, zoals een nieuw assortiment brood, vlees en gebak die volgens Van de Wal een hogere kwaliteit hebben. Bovendien heeft de supermarkt elke week branchevreemde producten, zoals slaapzakken en broodmachines.

Van de Wal: “Albert Heijn heeft zich in de testwinkel in Heemskerk “gedowngrade'.“ Bestuursvoorzitter Jan Brouwer: “En wij hebben ons met deze nieuwe winkel “geupgrade'.“

Albert Heijn en C1000 groeien dus naar elkaar toe op gebied van prijsniveau en assortiment?

“Ja. Door de prijzenoorlog worden de verschillen kleiner. Omdat de prijsverschillen tussen supermarktketens steeds kleiner worden, worden dus andere dingen belangrijk. Assortiment bijvoorbeeld en je klant elke dag verrassen.“

Waarom was deze modernisering van C1000 nodig?

“De huidige formule gaat al tien jaar mee. Het was weer tijd om een nieuwe slag te maken. Bovendien zien we dat de consument zeer sterk is veranderd de laatste twee jaren.

“Klanten willen een hogere kwaliteit bij een lagere prijs. Dat is voor ons een moeilijke positie. Die prijsverlaging moeten we vooral financieren door een omzetverhoging, maar we zeggen niet welke omzetverhoging we hier in Nuenen verwachten.

“Een ander, veel kleiner deel, van de prijsverlaging financieren we door lagere personeelskosten. Nu zijn alle afdelingen zelfbediening geworden. Twee afdelingen worden in dit nieuwe concept nog deels bediend door personeel. Verder hebben we veel scankassa's neergezet.

“Verder hebben we een beperkte hoeveelheid bespaard op sommige materialen. Maar het grootste effect moet komen uit omzetverhoging. Dus gewoon door meer te verkopen. Als je veel vaste kosten hebt, en dat heeft een supermarkt, verdien je door omzetverhoging sneller geld.“

Neemt u nog meer maatregelen om de winstgevendheid te vergroten?

“We doen een aantal dingen rond het 25-jarig bestaan van C1000 dit jaar.

“Verder gaan we veel doen aan lokale marketing en willen we dat de winkels er verzorgder uitzien. Dat wil zeggen dat de winkelschappen goed gevuld moeten zijn, dat de supermarkt schoon is en het personeel vriendelijk is tegenover de klant.“

Kunnen uw franchisers straks de investeringen van een nieuwe winkel à la Nuenen nog betalen. De omzet in de branche daalt en de winst nog meer?

“Nu al staan C1000-ondernemers te trappelen om mee te doen, want we openen later dit jaar nog vier of vijf testwinkels. Het is inderdaad zo dat er winkels van ons zijn die het erg lastig hebben. De prijzenoorlog maakt het onze zelfstandige ondernemers moeilijk.“

Driekwart van de aandelen Schuitema is in handen van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn. Moest u voor deze nieuwe winkelformule toestemming vragen aan Ahold-topman Anders Moberg?

“Nee, ik heb hem hierover niet gesproken. We hebben een uitstekende relatie met Ahold. Ze zijn grootaandeelhouder van ons, niets meer en niets minder.

“Die relatie tussen Schuitema en de raad van bestuur van Ahold is nog eens vastgelegd in 2003 in een aandeelhoudersovereenkomst. We zijn volstrekt zelfstandig in onze keuzes die we makenZe bemoeien zich niet met of we een nieuwe supermarktformule mogen beginnen. We zijn de grootste concurrent van Ahold.“

    • Frits Baltesen