Charmant, innemend en doelgericht

Zijn studievrienden zijn verbaasd over de snelheid waarmee hij het voor elkaar heeft gebokst; zijn voorganger zegt dat hij het vijf jaar geleden al heeft voorspeld. Zelf zegt hij vooral naar de toekomst te kijken.

Mark Grol Foto Sotheby’s Sotheby's

Sinds 1 januari is Mark Grol (35) algemeen directeur van Sotheby's in Amsterdam, dat zich met een veilingomzet van 51,5 miljoen euro vorig jaar Nederlands grootste veilinghuis mocht noemen. Gewezen concurrent Christie's bleef met 50,9 miljoen euro op een kleine afstand. Grol krijgt bij Sotheby's de leiding over een kleine honderd man. En de regie over de circa vijftig verkopen bij opbod die jaarlijks worden georganiseerd in het veilinghuis aan de Amsterdamse Zuidas.

“Waanzinnig hoog“, noemt Mark Smit het tempo waarin Grol het tot hoofdverantwoordelijke heeft geschopt. Smit (32) kent Grol nog van de tijd dat zij allebei in Groningen studeerden: hij rechten, Grol kunstgeschiedenis. Dat zijn studievriend het ver heeft gebracht, verbaast hem niet: “Mark is het type dat een duidelijk carrièreplan heeft.“ Wat hem wel verbaast, is de snelheid waarmee het uiteindelijk is gegaan: “Tijdens zijn studie was van een plan nog geen sprake.“

Tegenwoordig zien zij elkaar op kijkdagen bij veilinghuizen en galeries, aangezien Smit inmiddels zijn eigen kunsthandel runt. Net als Grol is hij gespecialiseerd in negentiende-eeuwse Europese meesters. “Ik ben onder de indruk van de manier waarop hij schilderijen aan de man weet te brengen. Innemend, charmant. Maar ook zakelijk.“

Zakelijk - dat is ook de typering die Gijs de Rooij gebruikt. De Rooij (36) is clubgenoot van Grol bij het Groningse studentencorps Vindicat. Net als Smit is hij “verbaasd“ over de snelheid waarmee Grol carrière heeft gemaakt, maar tegelijkertijd zegt ook hij altijd vertrouwen in Grol te hebben gehad. “Hij is ontzettend doelgericht.“

Dat Grol nu eindverantwoordelijk is voor de financiële huishouding van een miljoenenbedrijf, noemt De Rooij “ironisch“. Grol heeft namelijk een blauwe maandag economie gestudeerd, voordat hij naar kunstgeschiedenis overstapte. “En toen deed hij historisch weinig.“

Het omslagpunt lag volgens De Rooij in Hongkong. Nadat Grol in 1995 al een jaar voor Sotheby's had gewerkt, onder meer in Duitsland, vertrok hij in 1996 naar het Verre Oosten. Daar runde hij vier jaar lang een Europese kunsthandel die gespecialiseerd was in impressionistische kunst. Maar hij moest wel hard zijn best doen om dat te bereiken. “Mark heeft zelfs even als verhuizer gewerkt“, aldus De Rooij, die op dat moment namens Philips in Hongkong zat en Grol en diens vrouw tijdelijk onderdak bood. “Het was een zware tijd. Mark leerde er dat de banen in de kunstwereld niet voor het oprapen liggen.“ Uiteindelijk leerde Grol zijn kunstliefhebberij te combineren met ondernemerschap, aldus De Rooij: “Kunstverkoop aan Chinezen is iets anders dan werken in een gerenommeerd veilinghuis hier.“

Grols zakelijkheid is ook zijn achilleshiel, meent De Rooij. Omdat hij overtuigd is van wat hij wil, ontgaan hem nog wel eens signalen uit zijn omgeving. “Hij zou zich in zijn nieuwe baan empathischer kunnen opstellen.“

De kersverse directeur wil zich concentreren op de strategie die Sotheby's sinds enkele jaren voert, het verzorgen van betrekkelijk kleinschalige, maar “kwalitatief hoogstaande' veilingen. Tegelijkertijd moet een nieuw publiek worden gekweekt door “New collectors', een programma waarin jonge kunstliefhebbers wegwijs worden gemaakt in de kunstwereld. Dat gaat lukken, zegt Patrick van Maris van Dijk (44). Grols voorganger - inmiddels werkzaam voor Sotheby's in Londen - beweert dat hij in 2000, toen Grol begon in Amsterdam, meteen zag dat zijn opvolger zich had aangediend. Grol houdt van hard werken, is van alle kunstmarkten thuis en is representatief, aldus Van Maris. “Hij is de duizendpoot die nodig is voor deze baan.''

    • Mark Schenkel