Nieuwe dienstregeling NS positief of negatief ? 1

`NS schaft intercity in spoorboekje af`, kopt NRC Handelsblad op 19 januari. Hoe komt de krant daarbij? Iedereen kan bij het bekijken van de plannen voor de nieuwe spoordienstregeling voor de periode 2007-2009 positieve of negatieve krenten uit de pap halen. Per saldo krijgen de meeste treinreizigers meer reismogelijkheden en kunnen ze sneller en betrouwbaarder reizen.

Niet de Intercity verdwijnt, maar de Sneltrein. In plaats daarvan gaan Intercity's op sommige trajecten vaker stoppen, maar ook vaker per uur rijden; de naam Intercity blijft wel gehandhaafd. Op andere routes verandert er niets aan de snelheid of de tussenstops van de Intercity. De frequentie gaat vrijwel overal omhoog. In 2007 bijvoorbeeld gaan er twee keer zo vaak als nu Intercity's stoppen in Maastricht, Heerlen, Venlo, Helmond en in 2008 op de belangrijkste stations in Zeeland. Zodat alle belangrijke plaatsen en regio's buiten de Randstad minstens twee keer per uur een intercityverbinding krijgen, voorzover ze dat nog niet hadden.

    • John Krijgsman Ns Persvoorlichting