Lichtvoetig lopen op kostbare kussentjes

Hardloopschoenen zijn om mee hard te lopen en soms mogen ze ook gezien worden. Maar niet te veel, want de meeste hardlopers willen niet opvallen. Dat doet de nieuwe Nike wel.

De rappers Lange Frans & Baas B zongen er al over in Het land van. 'Kom uit het land waar Air Max nooit uit de mode raken.'

De bezongen Air Max werd in 1987 voor het eerst gepresenteerd. En die schoenen zijn bij jongeren nog altijd even populair. Het was niet de eerste Nike-schoen die op lucht liep: eind jaren zeventig kwam de Tailwind op de markt, de eerste sportschoen waarvan de schuimrubberen zool, nog onzichtbaar, met lucht was gevuld.

Met de vorige week gelanceerde Air Max 360 loop je feitelijk op airbags, want de middenzool is volledig door lucht vervangen. Een deel van de zool is doorschijnend. Ze zijn merkbaar lichter. Met 360 gram wegen ze ruim een ons minder dan de gemiddelde loopschoen: en een ons minder aan je voeten betekent 1 procent minder energieverbruik. Behalve voor minder gewicht moet de luchtzool ook zorgen voor een langer behoud van demping. Een zachte landing voorkomt blessures aan knieën en heupen. Volgens de Amerikaanse fabrikant zorgt de lucht ook na duizend kilometer voor dezelfde demping. Bij hardloopschoenen met een gewone schuimrubberen zool is na 500 kilometer al bijna de helft van de veerkracht verloren.

Eén tester zou met één paar 1.200 kilometer hebben gelopen, zonder dat de demping was verminderd. Een wonderschoen die Nike tot schoenenfabrikant nummer één van Nederland zal maken?

In de meeste landen in Europa is Nike marktleider, in Nederland is dat met afstand Asics. 'Dat komt doordat er in Nederland gespecialiseerde hardloopwinkels bestaan, en in veel andere landen niet. De specialist adviseert vooral op functionaliteit en dan speelt de moderne look van een schoen een veel minder grote rol', zegt Peter Veldhuijsen die meebeslist over de inkoop van de keten Runnersworld, de grootste hardloopzaak in Nederland. 'In het buitenland kopen mensen hun loopschoenen bij grote sportzaken: dan kiest de consument eerder voor de schoenen die er het mooist uitzien en voor veel mensen is dat Nike.' Volgens Veldhuijsen kunnen de doorzichtige en daarmee futuristisch ogende schoenen wel eens te hip zijn voor veel lopers. 'Die zijn nu eenmaal conservatief. Als ze bijvoorbeeld in een groepje lopen, willen de meeste mensen niet dat hun schoenen zo opvallen.'

Daar komt nog bij dat veel loopwinkels 150 euro een maximale prijs vinden voor een paar schoenen: de Air Max 360 gaat 180 euro kosten. Duur, maar goedkoper dan de Adidas 1 (250 euro), die is uitgerust met een chip die voor de juiste demping zorgt. 'Wij gaan ervan uit dat je zeker 3.000 kilometer met deze schoen kan lopen. Dat is met de gewone schoen de helft', aldus Dennis van Tongeren van Nike. Daarmee zou het prijsverschil ruim worden goedgemaakt.