Brouwer Inbev weer sterker op biermarkt China

Het Belgische bierconcern Inbev, bekend van biermerken als Stella Artois, Hoegaarden en Leffe, heeft met een nieuwe overname concurrenten als het Nederlandse Heineken en het Amerikaanse Anheuser-Busch afgetroefd op de grootste biermarkt ter wereld. Inbev neemt voor 614 miljoen euro de Chinese brouwer Fujian Sedrin over. Het heeft al in elf brouwerijen in China een controlerend belang.

In december 2005 gaf Heineken-topman Van Boxmeer aan interesse te hebben in een controlerend belang in Fujian, maar niet tegen elke prijs. Eerder dat jaar mislukten de besprekingen tussen Heineken met de Chinese brouwer Kingway Brewery. Heineken slaagde er niet in zijn belang van 21 procent in Kingway te vergroten.

De prijs die Inbev betaalt voor zijn jongste overname is aan de hoge kant, bevestigen analisten. Inbev wijst op de grote winstgevendheid van het Chinese bedrijf. De hoge prijs zou de gretigheid van westerse brouwers weerspiegelen om hun positie in China te consolideren. De Chinese biermarkt zou de komende jaren goed zijn voor bijna de helft van de mondiale groei van de bierconsumptie. In 2004 vochten Anheuser en het Zuid-Afrikaanse Sabmiller om de Chinese brouwer Harbin, dat Anheuser voor 700 miljoen dollar in handen wist te krijgen, de eerste buitenlandse overnamestrijd in China.

Inbev neemt Fujian in etappes over en krijgt vóór 2007 het hele bedrijf in handen. Fujian heeft volgens Inbev een marktaandeel van 45 procent in de gelijknamige provincie, de op drie na rijkste provincie van China, en 18 procent in de provincie Jiangxi. Inbev verkocht in 2004 in totaal bijna 35 miljoen hectoliter bier in China en is daarmee de derde brouwer, na Anheuser-Busch en Sabmiller, met 15.000 werknemers. Sinds 1997 heeft het een reeks Chinese brouwers overgenomen. Wereldwijd heeft Inbev 77.000 werknemers in 30 landen en een omzet (in 2004) van 8,57 miljard euro.