Rocken met Beethoven

Was er ooit een mooier elpeehoes van een Nederlandse popgroep dan de eerste van Ekseption? In een psychedelisch spectrum van kleuren wappert het haar van een wulpse dame. Achterop foto's van langharige popmuzikanten en titels van Beethoven, Gershwin, Bach en Saint-Saëns. Ekseption bewerkte klassieke muziekstukken voor de hitparade. De Vijfde (The Fifth) van Beethoven werd een hit in 1969, het Air van Bach volgde en ook Mozart met de Turkse mars, Albinoni en de Sabeldans van Khatchaturian kregen een onweerstaanbare popvertaling.

Het muzikale brein achter die hitklassiekers was Rick van der Linden, de bandleider en toetsenman van Ekseption die gisteren op 59-jarige leeftijd in Groningen overleed aan de gevolgen van een herseninfarct. Hij studeerde als concertpianist af aan het conservatorium maar hield ook van jazz, rock en filmmuziek. Na een periode bij beatgroep The Jokers trad hij toe tot de Haarlemse formatie Ekseption, die in 1968 het Loosdrechtse jazzconcours won met een oorspronkelijk geluid. Van der Linden wilde klassieke muziek toegankelijk maken voor de massa en voegde rockritmes, elektronische orgelklanken en jazzimprovisaties toe aan het ijzeren repertoire dat hij zo goed beheerste.

Singles van Ekseption waren gewaagd aan buitenlandse progressieve rockplaten van The Nice, Vanilla Fudge en Procol Harum. Ekseption had de warme klank van trompettist Rein van den Broek en voegde daar later de doorleefde zang van Michel van Dijk aan toe. Rick van der Linden sloot in 1971 een kortstondig showbizzhuwelijk met TopPop-danseres Penney de Jager, die hun zoon Rick jr. op de wereld bracht. In de gelegenheidscombinatie Session met Boudewijn de Groot maakte hij de single Moonstruck.

Toen Ekseption er in 1975 mee ophield, sloeg Van der Linden zijn vleugels uit met de supergroep Trace waarin hij zijn toetsenborden op het podium fysiek te lijf ging. Zijn orgel duwde hij soms meters voor zich uit. Later keerde de rust terug in zijn muziekpraktijk en bleef hij dicht bij de klassieke muziek. Een van zijn laatse wapenfeiten was een samenwerkingsproject met Thijs van der Leer, de muzikant van Focus die ook zoveel Bach in zijn popcarrière toeliet.

In december vorig jaar figureerde Rick van der Linden in het tv-programma Top 2000 à Gogo, waar hij nog eens mocht uitleggen waarom het voor een Bachkenner ondoenlijk is om betere melodieën dan de reeds bestaande te verzinnen. Zelfs zijn eigen popsong On Sunday they will kill the world droeg de signatuur van Rachmaninov.

Het grote kerkorgel in de hemel heeft er met Rick van der Linden een briljant bespeler bij.