Philips groeit in gezondheidszorg

Philips bereidt overnames voor op het gebied van medische systemen en medische apparaten voor thuisgebruik. Dat heeft bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee vanmorgen gezegd bij de publicatie van de jaarcijfers van het elektronicaconcern. Met expansie op dit terrein hoopt Philips minder conjunctuurgevoelig en daarmee voorspelbaarder te worden.

De medische divisie, Philips' grootste divisie na consumentenelektronica, leverde dit jaar de grootste bijdrage aan het bedrijfsresultaat van Philips, dat 12 procent hoger uitkwam op 1,8 miljard euro. Het was ook de snelst groeiende divisie. De nettowinst bleef nagenoeg gelijk op 2,9 miljard.

In dit cijfer is ook het resultaat opgenomen van Philips' minderheidsbelangen in grote producenten van platte beeldschermen, pc-monitors en computerchips, waarin Philips delen van zijn eigen activiteiten heeft ondergebracht. De verkoop van (delen van) dit type deelnemingen leverde Philips vorig jaar 3,3 miljard euro op. De opbrengst gebruikt Philips onder meer voor de inkoop van eigen aandelen, verhoging van het dividend en overnames.

De omzet van Philips steeg vorig jaar met 4 procent tot 30,4 miljard euro. Vooral Azië en Noord-Amerika droegen bij aan de groei. In Europa, met bijna de helft van de omzet Philips' grootste markt, daalde de omzet licht.

Behalve de chipdivisie, die Philips wil afstoten of samenvoegen met de chipactiviteiten van een concurrent, droegen alle onderdelen van Philips bij aan de winstgroei. Over de toekomst van de chipdivisie, goed voor 15 procent van de omzet, wilde Kleisterlee niks zeggen. 'We hebben adviseurs en zakenbanken ingehuurd die de toekomst van de divisie onderzoeken. Een fusie, verkoop of beursgang is mogelijk. We houden alle opties open.'

Philips deed het vooral in de tweede helft van het jaar goed, dankzij hogere verkopen van platte tv's, een nieuw model scheerapparaat en de succesvolle introductie van een thuistap samen met bierbrouwer InBev. De divisie consumentenelektronica deed het vooral goed in de VS waar het onderdeel jarenlang verlies leed. 'Alleen al in het vierde kwartaal is de verkoop van platte televisies met achtergrondverlichting 30 procent gestegen', aldus Kleisterlee. Achtergrondverlichting is een technologie van Philips.

Philips verwacht voor het WK voetbal een sterke groei van de verkoop van tv's met een lcd- of plasmascherm. De prijzen daarvan dalen zo'n 30 procent per jaar.

Voorspelbaar: pagina 13