'Ook bij Ford 30.000 man weg'

Autofabrikant Ford zou 30.000 werknemers willen ontslaan en tien fabrieken sluiten om oplopende verliezen terug te dringen. De berichten over massaontslagen bij Ford, die al een ruim een maand geleden opdoken, zouden vandaag bevestigd worden door het autoconcern, zo meldden dit weekend verscheidene Amerikaanse media. Het concern wilde niet reageren.

Twee maanden geleden kondigde een andere grote Amerikaanse automaker, General Motors, vergelijkbare ingrepen aan. Amerikaanse autofabrikanten ondervinden groeiende concurrentie van Aziatische autofabrikanten. Ook wordt de brandstof verslindende terreinwagen voor in de stad, de SUV, minder verkocht nu de olieprijzen verder stijgen.

Bovendien liggen de arbeidskosten voor Amerikaanse fabrikanten hoger omdat zij gevestigd zijn in regio's waar de macht van de vakbond sterk is. Ford heeft in de VS 122.000 werknemers en zou daarvan de komende jaren een kwart ontslaan. General Motors maakte eerder bekend 30.000 werknemers te ontslaan in Noord-Amerika. Dat kwam neer op 17 procent van de Amerikaanse werknemers.

Ford kan jaarlijks 4,5 miljoen auto's produceren. Vorig jaar verkocht de fabrikant er maar 3,2 miljoen, zegt onderzoeksbureau Autodata. Door de sluiting van 10 van de 43 fabrieken wordt de productiecapaciteit van Ford met een kwart verminderd.

Ford wil dat de fabrieken op ten minste 95 procent van hun kunnen produceren. Bij minder dan 90 procent lijden autofabrieken verlies. Analisten denken dat de Ford-fabrieken op 72 procent zitten.

Het marktaandeel van Ford loopt snel terug. In 1995 was nog 26 procent van alle in de VS verkochte auto's een Ford, Mercury of Lincoln. Nu is dat 17 procent. GM heeft hetzelfde probleem. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het Japanse merk Toyota dit jaar de grootste fabrikant ter wereld, ten koste van General Motors.

Ford maakt door verkopen buiten de VS nog steeds winst, maar leed de eerste negen maanden van vorig jaar 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) verlies op de verkopen in Amerika. Vooral Toyota en Hyundai zijn de grote concurrenten van de zogeheten Big Three uit Detroit, GM, Ford en DaimlerChrysler. Deze drie concerns hebben sinds 1979 al ruim 600.000 werknemers ontslagen.

Voordat Ford daadwerkelijk fabrieken kan sluiten, moet vakbond UAW eerst akkoord gaan. Ford heeft de vakbond bij eerdere onderhandelingen toegezegd nooit een Amerikaanse fabriek te zullen sluiten.