De nieuwe man in India

Mannenblad Maxim heeft deze maand zijn Indiase versie gelanceerd. Een kleine revolutie voor dit land waar het publiekelijk tonen van affectie ongepast is.

De eerste editie van mannenblad Maxim is in India niet aan te slepen.

Op het achterraam heeft de auto een sticker met de tekst I am what I am van het logo 'Fcuk' (van modemerk French Connection). Het raampje aan de kant van de bestuurder gaat open en een jonge man leunt naar buiten. Voordat het stoplicht op groen springt, koopt hij snel even een magazine van een van de tijdschriftverkopers bij het kruispunt van South Extension in Zuid Delhi. Zijn aankoop van 60 rupees, ruim een euro: het mannenblad Maxim, gemaakt in India en deze maand voor het eerst verkrijgbaar.

'Precies', zegt hoofdredacteur Sunil Mehra, 'zo ziet onze doelgroep er uit: tussen de 20 en 35 jaar, gevat, heeft aspiraties, een auto, geld om uit te geven, is seksueel ervaren en houdt er van om met zijn vrienden rond te hangen. Mehra zegt: 'Maxim moet je zien als zijn grotere broer, die hem verder op weg helpt in het moderne leven. Het gaat natuurlijk ook over seks. Reken maar dat Indiërs daar veel mee bezig zijn. Kijk om je heen: er worden hier zo veel mensen geboren.'

Mannenmagazines als Maxim zijn een noviteit in India. De Britse versie is wel te koop, maar peperduur voor Indiërs: 10 euro. De Indiase editie heeft lang op zich laten wachten. Begrijpelijk, want conservatieve krachten halen altijd graag uit naar de 'losbandigheid' die Westerse bladen promoten. Zelfs de viering van Valentijnsdag veroorzaakt commotie en protesten van nationalistische hindoe-organisaties, omdat het vieren daarvan on-Indiaas zou zijn. In de deelstaat Rajasthan is vorig jaar nog een Israëlisch echtpaar gearresteerd nadat de twee elkaar gekust hadden tijdens hun huwelijksplechtigheid op basis van hindoerituelen.

In de grote steden was de tijd al wel rijp om een blad als Maxim te lanceren. 'In het verleden moesten Indiase mannen vrouwenbladen oppakken om stiekem naar vrouwen te kijken, maar nu hebben ze hun eigen spreekbuis. Wij gaan verder dan de vrouwenbladen. De Indiase Cosmopolitan is een nieuwsbrief voor nonnen vergeleken bij Maxim.'

In de eerste editie wordt de toon meteen stevig gezet. Dure auto's, snelle motoren, de tien beste feesten ter wereld, een avond in Bangkok, 100 zaken die je van vrouwen moet weten (nummer 79: 'Never trust the woman who gives you the best blowjob you've ever had.') zijn een aantal van de onderwerpen die voorbij komen.

Toch, zegt Mehra, is de Indiase Maxim-lezer anders dan zijn Britse equivalent. 'Hij is hoger opgeleid, heeft interesse in literatuur en goede films, terwijl de Britse Maxim-lezer toch meer een gewone jongen is.'

In Londen waren Mehra's collega's verbaasd toen zij de eerste editie zagen van de Indiase Maxim. Op de cover geen foto van een Indiaas model in sari, maar eentje van de 23-jarige Bollywood-actrice Priyanka Chopra. In het magazine staat ook nog een fotoserie van het Indiase model Moushumi Gogoi, in weinig verhullende lingerie. En onder een foto van actrice Khushboo, eveneens in lingerie, staat doodleuk: 'Natuurlijk ben ik maagd, zolang je mijn achterste niet meerekent.'

Ondertussen staat op het kantoor van Maxim in New Delhi de telefoon roodgloeiend. Stewardessen, ex-Miss India's, studentes uit kleinere steden die als model willen doorbreken, zelfs dochters van bekende politici; ze willen allemaal in het blad, zegt Mehra. 'En hun ouders hebben daar geen problemen mee. De normen zijn aan het veranderen.'

De eerste oplage bedroeg 80.000 exemplaren, maar volgens de Maxim-hoofdredacteur 'groeien de bomen tot in de hemel.' Vooralsnog is het blad alleen te krijgen in grote steden als Mumbai, Delhi en Bangalore. Maar de uitgever van Maxim, Mediatransasia, krijgt inmiddels veel telefoontjes van winkels uit kleinere steden als Lucknow en Jaipur. Mehra: ,,Onze doelgroep loopt in de miljoenen. We hebben geen idee hoe groot we kunnen worden.'

De prijs van het blad stijgt wel. Nu kost Maxim 60 rupees, straks gaat het maandblad 100 rupees (bijna 2 euro) kosten. Prijzig voor India, waar een krant 4 tot 6 eurocent kost en een doorsnee weekblad 40 eurocent.

    • Philip de Wit