Reanimatie schijndode technologiebedrijven

Cycli van dood en wedergeboorte zijn niets nieuws voor iemand uit Californië. Maar Amerikaanse technologiebedrijven hebben dit concept onlangs in hun hart gesloten. Apple, Hewlett-Packard, AMD en Motorola werden tot voor kort beschouwd als op sterven na dood. Maar deze technologiereuzen van weleer zijn weer tot leven gekomen. Hun koersen zijn het afgelopen jaar met meer dan 50 procent gestegen.

Sommige van deze wederoplevingen berusten op stevige fundamenten. Technologieconglomeraat Hewlett-Packard wordt beter bestuurd dan voorheen. Het simpelweg ongedaan maken van eerdere fouten moet nog meer goede kwartalen kunnen opleveren. Chipproducent AMD heeft de achterstand op concurrent Intel verkleind. Zijn chips zijn goedkoper en technologisch superieur. Dat zijn twee goede redenen om aan te nemen dat het marktaandeelwinst blijft groeien.

Maar de wederoplevingen van Apple en met name Motorola kunnen wel eens van vluchtiger aard zijn. Beide bedrijven zijn gereanimeerd door ikonen, Apple heeft zijn iPod en video-iPod. Motorola heeft ultra-dunne mobieltjes met namen waarin weinig klinkers voorkomen - de Razr, Slvr en Pebl. De verbazingwekkende opmars van deze producten wijst op korter durende productcycli en het toenemende belang van vormgeving in de technologiesector. Helaas voor Apple en Motorola kunnen deze producten weer net zo snel in de vergetelheid raken als ze op de voorgrond zijn getreden.

Er zijn weinig zaken die sneller uit de mode raken dan mobiele telefoons of digitale muziekspelers. Hierdoor maken concurrenten voortdurend kans marktaandeel (terug) te winnen door iets te presenteren dat nóg iets kleiner is of nóg hippere kleuren heeft. En geen enkel bedrijf kan steevast de wispelturige trends vóór zijn. Bovendien zijn modieuze producten makkelijk te kopiëren - bedrijven die afhankelijk zijn van de mode moeten het niet alleen bij het rechte eind hebben, maar dat ook voortdurend volhouden. Apple en Motorola hebben weinig reden om feest te vieren.