Ja heren, kostuum en dandy-look zijn helemaal terug

In Milaan is afgelopen week het modeshowseizoen begonnen met een vooruitblik op de mannenmode voor de komende winter. De Britse stijl bepaalt de toon, zien Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (foto's)

OMHOOG: De broek gaat ver omhoog bij de ontwerpen van Alexander McQueen © PETER STIGTER MENSWEAR MILAN WINTER 06-07 Stigter, Peter

Tja mannen, volgende winter gaat het dan echt gebeuren. Het kostuum komt definitief terug in de mode. De trend is er al langer, maar nu is het toch echt tijd voor afscheid van jeans, versleten jekkies, vale ribfluwelen colberts en sneakers. Brittania rules fashion! Dat wil zeggen, die heerlijke opgedofte dandy-stijl uit Engeland die we kennen uit films en boeken. Met hoge, smalle broeken, met perfect zittende colberts, met fluwelen kostuums in dieppaars, met smokings, met blouses met ruches, met spencers, met trenchcoats, met heel veel tweed. Alles wat van de andere kant van de Noordzee komt is goed.

De herenmodelabels die afgelopen week hun nieuwe wintercollecties voor 2006/2007 lieten zien in Milaan waren bijna eensgezind: de Britse stijl, van aristocratisch tot man van de straat heeft grote invloed. Tot de verbeelding sprekende namen doken op, de dandy-Duke of Windsor, Beau Brummel, Charles Dickens, Lord Mountbatten, Byron en de onvermijdelijke Britse muziekscene. En heel even ook die van voetballer David Beckham, maar dat was vooral omdat zijn vrouw Victoria in de finale van de Cavalli-show mee liep.

John Ray die voor Gucci de herencollecties ontwerpt, beriep zich op zijn Schotse afkomst. Dat verklaarde de romantische en beetje wilde collectie, waarin hoge laarzen een hoofdrol speelden, met daarin een smalle broek waarop een dun hemd of geruit shirt met leren bodywarmer werd gedragen. De Canadese tweelingbroertjes van D-Squared ontdekten onlangs per ongeluk hun Britse roots en bedachten “spontaan' een collectie vol Britse klassiekers die ze met hun bekende jeans combineerden tot een wat knullige, studentikoze look.

Alexander McQueen is een Brit in hart en nieren en genoot zijn opleiding in het mekka van de maatkostuums: Savile Row in Londen. Hij weet dus hoe je een kostuum moet maken, maar ook hoe je dat lekker dramatisch kunt presenteren. Hij koos voor een donkere, sinistere setting die Dickensiaans aandeed, maar waar zijn kostuums en barokke mix perfect in pasten. En de man die ons de ultralage broek bracht, is nu helemaal om: zijn pantalons met super hoge taille stonden prachtig bij de lange colberts met ceintuur.

Een andere ontwerper met Brits bloed in zijn aderen en met een schat aan Britse kostuumtraditie tot zijn beschikking is Christopher Bailey van Burberry Prorsum. Hij weet dit Britse merk pur-sang - dit jaar viert het zijn 150ste verjaardag - steeds verder uit te bouwen tot een modern, toonaangevend modemerk zonder de tradities te negeren. Dit keer draaide de collectie om de smoking en de trenchcoat die hij in allerlei denkbare variaties liet zien, met als ultiem hebbeding een glanzend, doorgestikt wijnrood exemplaar. Het is duidelijk dat de modescene zijn scherp gesneden, driedelige pakken zal omarmen, al was het maar omdat hij die hip combineert met accessoires als een knobbelige, wollen muts en sweaters afgezet met zilveren studs. En dan de kleuren: wijnrood, ossenbloedrood, paars, inktblauw en zwart. De Britse stijl mag dan wel heersen, opgeprikt is het nergens. Juist een scherp randje hier en daar houdt het levendig en spannend en biedt ruimte voor een individuele toets. En daar zijn mannen - als ze eenmaal dat kostuum weer omarmd hebben - juist heel goed in.

    • Jetty Ferwerda