Darter en zijn aasgieren

Darter Jelle Klaasen werd in één week beroemd. Hij had zijn naam nog niet als merk geregistreerd, waardoor bijvoorbeeld Aydin Arif nu www.jelleklaasen.net bezit.

Jelle Klaasen, omgeven door journalisten en bodyguards, bij de huldiging in het Brabantse Vlijmen, maandag (WFA) WFA56:DARTHELD JELLE KLAASEN GEHULDIGD:VLIJMEN;16JAN2006- Darter Jelle Klaasen is groots onthaald in het Brabantse Vlijmen. De officieuze wereldkampioen werd door honderden mensen toegejuicht in de zaal waar hij met zijn club dart. Op de foto wordt de kampioen door diverse media belaagd. WFA/jvdh/str. Wim Hollemans WFA WFA

Dat de kersverse dartkampioen Jelle Klaasen de komende tijd grote moeite zal hebben de commercie op afstand te houden, werd afgelopen zondag direct na het laatste pijltje pijnlijk duidelijk. Een employee van zijn sponsor “De Keukenconcurrent' drong zich dermate ongegeneerd op de voorgrond dat het even leek alsof híj het was die even daarvoor de finale van Lakeside had gewonnen van Raymond van Barneveld. Dezelfde taferelen speelden zich een dag later af tijdens de huldiging in partycentrum-café De Apollo in het Brabantse Nieuwkuijk, huis van Klaasens dartclub Broken Arrows.

De vier bodyguards met stierennekken leken niet zozeer ingezet om Klaasen te beschermen, maar vooral om ervoor te zorgen dat de sponsornamen op het shirtje van Klaasen goed zichtbaar zouden zijn.

Maar Klaasen wordt niet alleen door zijn commerciële relaties belaagd, hij heeft ook last van anderssoortige aasgieren. Zo werd de merknaam “Jelle Klaasen' meteen na de finale drie keer als merk gedeponeerd in het Benelux Merkenregister, onder andere voor merchandise-activiteiten en dartartikelen.

DAS Venlo, een dartwinkel uit Venlo die verder weinig met Klaasen te maken lijkt te hebben, was er als eerste bij. Kort na dit eerste depot van DAS volgden nog twee aanvragen van het merk “Jelle Klaasen' op naam van voorlopig nog onbekende deposanten.

Klaasen krijgt hier dus te maken met iets wat tegenwoordig elke “nieuwe held' overkomt, of het nu om een plotseling populair geworden artiest gaat, een nieuw prinsesje of een succesvolle sporter. Commerciële lieden registreren meteen de naam van de nieuwe beroemdheid als merk, in de hoop daar later een slaatje uit te slaan.

Om die reden heeft het Koninklijk Huis een paar jaar geleden zelfs een aparte stichting in het leven geroepen die de intellectuele eigendommen van het vorstenhuis veilig moet stellen. Zo was deze stichting de naamkapers te snel af door als eerste direct na de geboorte van prinses Amalia haar naam als merk te deponeren.

Ook is het de laatste jaren zeer gebruikelijk dat onverlaten de naam van een nieuwe held als domeinnaam vastleggen. Nu had Klaasen zich hier wel wat tegen gewapend. Blijkbaar zag hij zelf al aankomen dat het wel goed met hem zou gaan: op 23 augustus 2005 liet Klaasen de domeinnaam www.jelleklaasen.nl vastleggen. Maar daarmee ben je er tegenwoordig niet meer. Want dat dekt bijvoorbeeld niet de domeinnaam www.jelle-klaasen.nl (met een streepje). Deze naam werd dan ook meteen na de finale op 15 januari gekaapt door Dirk van Egmond, een Nederlander met een adres in België.

En ook de domeinnamen met andere extensies waren snel vergeven. Www.jelleklaasen.com werd al op 10 januari (een kaper met vooruitziende blik) geregistreerd door DAS Venlo, het bedrijf dat ook als eerste het merk deponeerde. De Hilversummer Kasper Rijendam registreerde de naam www.jelleklaasen.info, vlak voor middernacht op de 15de. Opvallend is tenslotte dat ook buitenlanders zich op de populaire Klaasen storten: een man met de naam Aydin Arif van het Britse bedrijf Trancenova.com registreerde de naam www.jelleklaasen.net.

Of al deze commerciële kapers in de praktijk ook echt profijt zullen hebben van deze gestolen namen, is de vraag. Mocht Klaasen een en ander juridisch aanvechten, dan trekt de darter ongetwijfeld aan het langste eind. Er is nog nooit iemand echt rijk geworden van de gestolen naam van een beroemdheid. Of het moet de voormalige Amsterdamse tandarts zijn die een jaar of 15 geleden de naam Van Gogh als merk registreerde, om vervolgens binnen te lopen op de royaltygelden voor het commercieel gebruik van de naam Van Gogh.

    • Bas Kist